actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 15:47
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Tijdsbestedingsonderzoek Vub: Ons Leefpatroon Blijft Ongewijzigd

Traditionele rolpatronen blijven bevestigd
Vandaag om 15:34 door cjg | Bron: BELGA

De samenleving mag dan nog zo snel veranderen, het leefpatroon van de Belg evolueert niet zo snel mee. In vijftien jaar tijd is dat immers nauwelijks veranderd. Ook de traditionele rolpatronen blijven overeind, terwijl de dominante positie van de televisie nauwelijks wordt aangetast door nieuwe media. Dat blijkt uit het maandag voorgestelde ‘Tijdsbestedingsonderzoek 2013’ van de FOD Economie en de onderzoeksgroep TOR van de Vrije Universiteit Brussel.


Een gemiddelde dag ziet er nog steeds zo uit als in 1999, zo zei VUB-professor Ignace Glorieux bij de voorstelling van het onderzoek. Er is een slaapperiode (22-6 uur), en een periode voor arbeid (6-18 uur). Die ‘arbeid’ omvat niet alleen betaald werk, maar ook bijvoorbeeld het huishouden verzorgen en zorgen voor de kinderen.

Televisie

Vanaf 19 uur en tot de bedtijd volgt de periode ‘vrije tijd’, waarin we nog altijd meer dan de helft van de tijd voor de televisie zitten. ‘Nieuwe en sociale media, zoals bijvoorbeeld Facebook, raken niet aan de andere activiteiten’, zegt Glorieux. Ze worden eerder op de achtergrond gebruikt.

Het onderzoek ontkracht ook verhalen als zouden we door alle druk minder lang in bed liggen, minder tijd maken om te eten en te drinken, of minder tijd hebben voor de kinderen.

Mannen versus vrouwen

Daarnaast worden de traditionele rolpatronen bevestigd. Mannen besteden ruim zes uur meer aan betaald werk per week, maar vrouwen zijn acht uur meer bezig met het huishouden en nog eens anderhalf uur met kinderzorg. Dat leidt ertoe dat mannen gemiddeld zes uur meer vrije tijd hebben per week dan vrouwen.

Voor het onderzoek hielden 5.559 Belgen uit 2.744 huishoudens, met leeftijd 10 jaar en ouder, gedurende twee dagen hun tijdsbesteding bij in een dagboekje. Het onderzoek liep van januari 2013 tot februari 2014 en is vergelijkbaar met de onderzoeken uit 1999 en 2005.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151012_01914906

Persoonlijke mening:
Ik schrok niet van de bevindingen van het onderzoek, als ik alleen al kijk naar vrienden en familie. De rolpatronen tussen mannen en vrouwen, daar valt iets over te zeggen. Ik denk dat wij (toekomstige) leerkrachten een belangrijke rol in spelen. Wij hebben (deels) "de macht" om die rolpatronen te bevestigen of te doorbreken.
Binnenkort komt Sinterklaas met (zwarte) piet terug in het land dus duurt het niet lang vooraleer zijn catalogus terug in de brievenbus valt. Ik erger mij al jaren dat er nog steeds "meisjes" en "jongens" speelgoed is, zo wordt de catalogus ook ingedeeld. Als (toekomstig) leerkracht hebben we het niet helemaal in handen maar we zijn een belangrijke schakel. Vanaf de kleuterklas kunnen we hierop al inspelen.

Verder in het artikel staat te lezen dat we vb nog steeds tv kijken maar tijdens het kijken ons bezig houden de nieuwe sociale media. Eerder vandaag op dit form werd er een artikel gepost op het forum rond dat thema, ik zou zeggen kijk je tv, kijk tv, zit je aan tafel eet smakelijk en spreek met je tafelgenoten.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 12th October 2015 om 16:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.