actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2010, 15:06
jonathan.bruyninckx jonathan.bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 19
Directeurs Fedasil richten smeekbede tot Sinterklaas

BRUSSEL - De elf Franstalige directeurs van de centra van Fedasil hebben donderdag in de krant La Libre Belgique een brief geschreven aan 'Sinterklaas, patroonheilige van de vluchtelingen'.
Ze wijzen op de nood aan een 'uniforme en rechtvaardige verdeling' van de opvang van asielzoekers.

In de brief vragen de directeurs aan Sinterklaas om de politici te helpen, zodat ze 'een globale en coherente visie' zouden ontwikkelen inzake de opvang van asielzoekers. Die visie moet een betere 'anticipatie' van migratiestromen omvatten en verzekeren dat men 'een dak kan aanbieden' aan iederen die daar recht op heeft.

De elf directeurs vragen ook meer middelen voor de werknemers van de centra van Fedasil. 'Wij zijn al heel lang braaf, te braaf geweest', schrijven de directeurs. Ze dreigen ermee aan Zwarte Piet te vragen om de roe boven te halen indien er geen positief gevolg wordt gegeven aan hun oproep.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101202_053

Eigen mening:
Het is duidelijk dat de toestand van de asielzoekers in België te wensen overlaat en men de schuld hierbij bij de politici legt. Ik begrijp dan ook de frustratie van de directeurs.
Toch vraag ik me af waarom ze in godsnaam een brief schrijven aan Sinterklaas, zogezegd de patroonheilige van de vluchtelingen.
Feit is dat Sint-Nicolaas een heilige is die vroeger leefde en al lang gestorven is, maar zijn naam gebruikt werd om een feest voor de kinderen te voorzien waarbij ze pakjes krijgen enzo. Bij mijn weten was hij de patroonheilige van kinderen, niet van vluchtelingen.
Waarschijnlijk is deze brief symbolisch bedoeld om zogezegd voor hun sinterklaas als kado betere maatregelen van de politici te vragen.
Toch denk ik niet dat dit veel gat helpen. In mijn ogen zou het beter geweest zijn om een brief rechtstreeks te richten naar de bedoelde politici in plaats van Sinterklaas hierbij te beterkken. Hij zal er niets aan kunnen veranderen, de politici misschien wel, als ze ooit uit hun eigen politieke crisis raken
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2010, 22:09
sandra.dries sandra.dries is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: herentals
Posts: 55
Sinterklaas in Rusland is een mooi verhaal

Sint Nicolaas leefde in de vierde eeuw en was bisschop van Myra in Klein-Azië (Turkije). Twee eeuwen later was de verering in Klein-Azië en Rusland opmerkelijk groot. Men vereerde hem om zijn goedheid en vrijgevigheid .De verering in het westen is van latere datum. Vanuit Italië kwam de verering naar Noord-Europa.
Sint Nicolaas is de beschermheilige geworden van schippers en kinderen
Doch wellicht nergens in de wereld is de verering van Sint Nicolaas zó groot als in Rusland, waar hij door het volk Nikolay en soms Mikóla genoemd wordt.
De Russische Nikolay verschilt zowel wat zijn uiterlijk als wat zijn wezen betreft in sterke mate van de Sint Nicolaas, die hier bekend is. Nikolay is een oude man, gekleed als een gewone Russische boer, die door het onmetelijke Rusland zwerft. Met een rugzak over zijn schouders en een stevige stok in zijn hand, zoals het een echte zwerver of landloper betaamt, trekt hij door het land; hij overnacht bij arme mensen; hij brengt hulp, waar zijn hulp nodig is, maar hij doet het onopvallend. Hij is door en door menselijk, een vriendelijke oude man, die het leven met al zijn moeilijkheden en lasten goed kent, die ook de zwakheden der mensen kent en van de mens geen onmogelijke dingen verlangt.
De symbolische actie dat hier met het krantenartikel wordt bedoeld, vind ik wel geweldig
terwijl we veel geld uitgeven aan pakjes en dergelijke
wonen er mensen op straat, in de vrieskou; mensen die dag en nacht de opvang verzorgen krijgen een karig loon, zelfs de meeste diensten werken nog met vrijwilligers. En het is frustrerend als je op die diensten werkt, je mensen moet wegsturen omdat er geen plaats is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.