actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2014, 11:20
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Miljoenenvilla aartsbisschop moet weg om sobere paus

De rooms-katholieke aartsbisschop van de Amerikaanse stad Atlanta zet zijn villa weer te koop nadat zijn parochieleden boos waren over het aankoopbedrag van 2,2 miljoen dollar (1,6 miljoen euro).


Aartsbisschop Wilton Gregory
Eerder deze week bood aartsbisschop Wilton Gregory al zijn excuses aan, maar na overleg met verschillende kerkraden maakte hij gisteren bekend dat hij de villa verkoopt, ook al woont hij er nog maar drie maanden. De opbrengst van de verkoop gaat naar de katholieke gemeenschap.

Aartsbisschop Gregory maakte de beslissing nadat boze parochieleden eisten dat hij het sobere voorbeeld van paus Franciscus zou volgen. Vandaag zei hij dat hij een meer bescheiden huis zoekt. "Hij heeft ons opgeroepen simpeler te leven", zei Gregory in een interview over de paus.

Bling
De persoonlijke kamers van de aartsbisschop zouden maar een klein deel van de villa beslaan. Volgens een woordvoerder van de katholieke kerk werd het grootste deel gebruikt voor evenementen en bijeenkomsten van nonnen.

In een verklaring zei de aartsbisschop: "Ik wil de parochieleden bedanken door wiens gebeden, advies en zorgen deze kwestie aan het licht is gekomen."

Vorige maand nog werd een Duitse bisschop ontslagen omdat hij 31 miljoen euro had besteed aan een woning met een privékapel van 2,9 miljoen euro en een bad van 15 duizend euro. De man kreeg de bijnaam "Bling-bisschop".

Bron: De Morgen, 06/04/2014

Eigen commentaar: Dit vind ik zeer goed. Het instituut van de Kerk mag namelijk niet staan voor decadentie en 'Bling-Bling'. Ik vind het zelfs belachelijk dat een instelling die sinds eeuwen de mensen oproept tot matigheid, naastenliefde en soberheid, zelf het goede voorbeeld niet geeft. Op zo'n manier kan je namelijk niet geloofwaardig overkomen. Ik apprecieer paus Franciscus, aangezien deze man de christelijke kerngedachten terug op een positieve, bescheiden manier de wereld instuurt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2014, 02:45
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Er zijn al geruime tijd excessen binnen de Kerk die er niet zouden mogen zijn, maar zelden komen ze aan het licht. Niemand durfde het aan om (slecht) te spreken over de Kerk, dus werden dingen die niet door de beugel konden gewoon stilgezwegen.

Gewoontes zijn moeilijk af te leren, maar juist door de gewoonte van het braafjes te zwijgen te doorbreken is het een goede zaak wat de geloofsgemeenschap van Atlanta heeft gedaan.


"In een verklaring zei de aartsbisschop: "Ik wil de parochieleden bedanken door wiens gebeden, advies en zorgen deze kwestie aan het licht is gekomen." "
-> Het komt voor ons op het eerste zicht als een flauw excuus over, maar het is ook een sprankeltje hoop: de (soms fanatieke) gelovigen worden mondiger en durven het aan om van zich te laten horen.


Ik ben overigens ook voorstander van de nieuwe paus
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.