actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2013, 18:55
Geert.S*aepen Geert.S*aepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 25
Waar gaat uw 100 euro voor Haiyan naartoe?

Waar gaat uw 100 euro voor Haiyan naartoe?

Hebt u al gestort voor de slachtoffers van de storm in de Filipijnen, of twijfelt u nog? En vraagt u zich nog af waar uw 100 euro precies naartoe zal gaan? We vroegen het aan het Rode Kruis, dat geld ophaalt via het rekeningnummer, BE53 0000 0000 53 53.
Erik Todts, voorzitter van het Consortium 12-12, zei vandaag in de ochtendeditie van De Standaard dat van elke 100 euro 87 euro op het terrein wordt gebruikt. Het Consortium bestaat uit vijf hulporganisaties: Caritas International, Handicap International, Oxfam Solidariteit, Unicef België en Dokters van de Wereld. Ook het Rode Kruis Vlaanderen haalt geld op voor de Filipijnen, maar met een eigen rekeningnummer, niet via het Consortium.

Het Rode Kruis hanteert een gelijkaardige verdeelsleutel als die van het Consortium. ‘We reserveren standaard 12 procent van de giften om de acties voor te bereiden, voor de opvolging vanuit België en de rapportering naar het publiek en de donoren’, zegt Axel Vande Veegaete, verantwoordelijk voor de Internationale Hulpverlening bij het Rode Kruis Vlaanderen. ‘Bij grote rampen kan dat percentage naar omlaag, zoals na de tsunami in Indonesië. De uitgaven stijgen dan, maar de kosten lopen veel minder snel op.’

Wat gebeurt er precies op het terrein met dat geld? ‘Die bedragen zijn natuurlijk afhankelijk van project tot project. Als ik de uitgaven nu bekijk, gaat er 80 procent effectief naar hulpgoederen: eten, drinken, medicijnen, tenten. Zes procent gaat naar transport ter plaatse, naar opslag en distributie van goederen. Een andere negen procent gebruiken we om het personeel te betalen. Dat gaat dan over lokale en internationale medewerkers, en vrijwilligers - die moeten ook eten. De rest gaat nog naar andere kosten zoals reizen en communicatie ter plaatse.’

Rekensom

Samengevat geeft dat de volgende uitslag: 12 euro van uw 100 euro gaat naar de voorbereiding, opvolging en rapportering van de actie in Vlaanderen. Met 70 euro worden hulpgoederen gekocht voor de Filipijnen. Een dikke vijf euro gaat naar transport en distributie ter plaatse, zeven euro naar het personeel van het Rode Kruis en de resterende zes euro gaat naar communicatie- en reiskosten op de Filipijnen zelf.

bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...131114_00838575

Eigen mening: De verschrikkelijke, huiveringwekkende beelden uit de Filippijnen zijn ook tot bij ons geraakt. Massaal steunen mensen diverse hulpenfondsen. Zelf wil ik ook altijd mijn steentje bijdragen, hoewel dergelijke sommen geld voor een student te hoog zijn naar mijn mening. Ik vroeg me wel altijd af naar waar het geld ging. In dit artikel vind je onderaan naar waar. Vooral hulpgoederen kosten het meeste geld. Dat is niet onlogisch. Deze goederen kunnen de mensen ginds echt helpen een nieuw bestaan op te bouwen. Ik vind het een goed initiatief dat dergelijke artikels gepubliceerd worden, zodat de bevolking weet waar hun geld in geïnvesteerd wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2013, 20:23
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik ben blij dat de hulpverleningen zo open zijn over waar het geld echt heen gaat. Ik heb me dit al altijd afgevraagd. Toch is gewoon vertellen van waar het geld heen gaat nog geen zekerheid dat dit ook echt gebeurt. In gevallen zoals nu denk ik dat het geld wel echt optimaal gebruikt wordt, maar wat als er geen ramp is gebeurd. Heel veel hulpverleningen vragen heel het jaar door voor geld. Waarvoor wordt het geld dan gebruikt? Hoeveel wordt er dan gebruikt voor het goede doel. Als ik soms hoor dat de grote bazen bij hun ontslag grote premies krijgen geloof ik niet snel dat het geld goed besteed wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.