actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2013, 07:39
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
1 school op 10 overtreedt rookverbod

In 1 op de 10 scholen wordt het rookverbod overtreden. Dat blijkt uit een onderzoek van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ).
Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) peilde in 2012 in samenwerking met de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) en de Logo’s (Lokaal gezondheidsoverleg) naar het gezondheidsbeleid van 1006 basis - en 451 secundaire scholen uit Vlaanderen en Brussel.

Uit het onderzoek blijft dat scholen het goed doen op vlak van gezondheid. Alleen op het vlak van roken is er nog werk aan de winkel. Bijna 9 op 10 secundaire scholen heeft een permanent rookverbod voor hun leerlingen. Maar in 12% van de secundaire scholen mag het personeel overdag wel roken, hoewel dat bij wet verboden is sinds 2008.

Ook de aandacht voor rookstopbegeleiding voor het onderwijspersoneel en de leerlingen is de voorbije jaren flink afgezwakt.

Naast roken vormt alcohol- en druggebruik een belangrijk thema in schoolreglementen. In de meeste secundaire scholen is er voor leerlingen een verbod om alcohol te drinken. Tijdens meerdaagse schoolreizen voor de derde graad wordt in 63% van de scholen wel van dat verbod afgezien.

Terwijl de Vlaamse basisscholen sinds kort snoep- en frisdrankvrij zijn, blijven 2 op de 3 secundaire scholen frisdranken aanbieden en heeft 1 op de 3 scholen nog chocolade, chips en snoep in het aanbod.

3 op 4 secundaire scholen verkoopt ’s middags broodjes

Het aanbieden van warme maaltijden op school blijft stevig ingeburgerd in het Vlaamse onderwijs (60%). Een opmerkelijke evolutie in het aanbod van maaltijden is het aantal secundaire scholen dat ’s middags broodjes aanbiedt: van 57% van de secundaire scholen in 2009 naar bijna 75% in 2012. Bovendien is de samenstelling van het broodjesaanbod de laatste jaren evenwichtiger: heel wat scholen met een broodjesaanbod bieden bruin brood (68%), mager beleg (54%) en groenten (86%) aan.

Bron: De Standaard online http://www.standaard.be/cnt/dmf20131113_00836472

Mening: Hoewel ik geen voorstander ben van het algemeen rookverbod (men hoeft niet voor álle plaatsen voor ons te kiezen of er al dan niet gerookt mag worden), vind ik het vanzelfsprekend dat er zo'n verbod in scholen wél geldt. Ik kan dan ook niet goed snappen dat er scholen zijn waar dit beleid niet opgevolgd wordt, en men nog steeds rookt. Het is heus niet zo'n moeite om buiten het schoolgebouw te roken, en dan liefst ergens uit het zicht van leerlingen. In mijn oude middelbare school moesten alle rokers, dus ook leerlingen die voor of na school een sigaretje rookten, een eindje weg van de schoolpoort roken. Hoewel dit op de moment zelf soms een 'rare' regel leek, ben ik het hier achteraf bekeken wel mee eens.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 14th November 2013 om 07:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.