actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2009, 17:16
Kristof.Vermeiren Kristof.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 68
Stuur een bericht via MSN naar Kristof.Vermeiren
Geen hoofddoek in basisonderwijs, wel aan unief

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) wil het debat rond de hoofddoek ”ruimer stellen”. Het wil voortaan spreken over de “veruiterlijking van overtuigingen”. Daaronder vallen naast religieuze symbolen ook symbolen van politieke partijen e.d.

Het CGKR wil een algemeen verbod op die veruiterlijkingen in het basisonderwijs. In het hoger onderwijs moet individuele vrijheid heersen. Dus – in tegenstelling tot in Turkije– moeten hoofddoeken wel mogen aan onze universiteiten.

Voor het secundair onderwijs is een debat nodig. Volgens het CGKR moet de vrijheid om zijn overtuiging te uiten de regel zijn. ”Iedere beperking moet uitzonderlijk zijn, uitvoerig gemotiveerd zijn en na inspraak tot stand komen. In het onderwijs kan de vrijheid van de leerling beperkt worden uit naam van de veiligheid en om bekeringscijfer tegen te gaan”, zo luidt het.

Bron: www.gva.be

Mijn mening:
Ik vind dit de reinste onzin. Als het CGKR wil dat er hoofddoeken mogen worden gedragen in het hoger onderwijs, dan moet dit ook kunnen in het secundair onderwijs. Ik zie het verschil echt niet tussen “veruiterlijking van overtuigingen” in het hoger onderwijs en die in het secundair. Ik zou het heel unfair vinden als het zover moest komen dat jongeren van de middelbare school geen hoofddoek mogen dragen en volwassen die unief volgen wel.
Ofwel mag het altijd ofwel niet!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.