actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2009, 11:59
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
Dader vrijgelaten? Gerecht verwittigt u

Dader vrijgelaten? Gerecht verwittigt u

07:48 Vanaf 1 januari worden alle Antwerpse slachtoffers ingelicht als de dader van hun misdrijf vrijkomt. Dat zegt de nieuwe Antwerpse procureur Herman Dams, hoofd van het Openbaar Ministerie. Het proefproject is een primeur voor ons land.


De Antwerpse procureur laat alle slachtoffers van alle soorten misdrijven weten wanneer de daders worden vrijgelaten. Dat geldt zowel voor de vrijlating van verdachten die in Antwerpen door de politie zijn opgepakt en worden voorgeleid bij de procureur of de onderzoeksrechter, als voor veroordeelden en mensen in voorlopige hechtenis die losgelaten worden.

“We gaan aan alle slachtoffers van criminele feiten vragen of ze ingelicht willen worden over de vrijlating van de dader”, zegt procureur Dams. “Ze moeten een veilig telefoonnummer opgeven dat niet in het dossier komt. Op dat nummer kunnen ze worden gebeld als de dader vrijkomt. Overdag moet de dienst Slachtofferonthaal van het gerecht de mensen op de hoogte brengen. Buiten de kantooruren is het een klus voor de politiediensten.”

Er is een volledig geautomatiseerd programma uitgewerkt om dit mogelijk te maken.

Bron: http://www.gva.be/antwerpen/dader-v...rwittigt-u.aspx

Mijn mening:

Ik vind dit een goede zaak. Als de dader nu vrijkomt, wordt het slachtoffer verwittigd. Want stel je voor, je gaat naar de winkel en ineens staat daar de dader die een vriend of familielid heeft vermoord. Dan zijn er een aantal mogelijke senario's: of je wordt razend en vliegt hem naar zijn keel, of je verstijft helemaal want het trauma komt terug boven.

Ook zal dit tot meer rust leiden. Want stel je voor, iemand die achter je aan zat, zit nu in de gevangenis. Maar als die persoon ineens wordt vrijgelaten en terug achter jou aan zit... Jij krijgt de schrik van je leven.

Maar langs de andere kant vind ik dit ook een minder goede zaak want hoe zit het met het recht op privacy. Het is niet omdat deze mensen iemand vermoord hebben ofzo, dat zij geen recht meer hebben op privacy. Ik vind dat deze mensen vrij mogen komen maar dat ze zich niet in de buurt mogen vestigen waardat de slachtoffers zich bevinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st November 2009, 15:16
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Goede zaak

Ik vind dit echt een heel goed initiatief. Ook voor de redenen die jij hier aanhaalt. Ik vind het een recht voor het slachtoffer om te weten of de dader - van een relevante zaak voor het slachtoffer - vrijgelaten is.

Zo weet het slachtoffer ook dat hij/zij op de hoede moet zijn en dat hij/zij de dader wel eens kan tegenkomen. Het slachtoffer kan zich dan voorbereiden op deze confrontatie.

De schending van de privacy vind ik daarentegen een minder geldig argument om dit project tegen te gaan. Als je nog je volledige privacy wou behouden, wel dan had je geen feiten mogen plegen. Het project doet meer goed als kwaad, net zoals een autogordel (zie vorige posts als je me niet snapt ).
Conclusie: invoeren die handel

De dader moet wel geïnformeerd worden over dit project.

Doei!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.