actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2009, 13:23
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Vlaamse Scholierenkoepel lanceert website over rechten leerlingen

Vlaamse Scholierenkoepel lanceert website over rechten leerlingen

Via de nieuwe website www.rechtenopschool.be wil de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) leerlingen meer wegwijs maken in hun rechten. De netoverschrijdende koepel van leerlingenraden en de officieel erkende spreekbuis van de scholieren in Vlaanderen lanceerde vrijdag de website naar aanleiding van de twintigste verjaardag van het kinderrechtenverdrag.
"In Vlaanderen is al een hele weg afgelegd rond het vastleggen van de rechten van leerlingen. Heel wat van de rechten uit het Internationale Kinderrechtenverdrag zijn vertaald naar het onderwijs en zijn opgenomen in verschillende wetten en in schoolreglementen", zegt Timur Michelashvili, kersvers voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel.

Volgens hem kennen leerlingen echter vaak hun rechten niet, of te weinig. "De wetten zijn niet op de maat van jongeren geschreven en ook het schoolreglement is voor vele leerlingen vooral een bundel van hun plichten, maar niet van hun rechten", stelt de voorzitter.

"Mag mijn school frisdranken verbieden?", "Mag onze school camera’s plaatsen?" en "Mag ik mijn examens inkijken?" zijn enkele van de vragen waarmee scholieren volgens VSK vaak blijven zitten. Leerlingen informeren is een belangrijke eerste stap om ze als volwaardige partner op school te beschouwen, oordeelt VSK. Daarom wordt de website www.rechtenopschool.be gelanceerd.

Ook het departement Onderwijs en de redactie van het jongerenblad Maks! verspreiden nieuwe brochures voor leerlingen met vaak voorkomende vragen en antwoorden.

VSK vraagt minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) bovendien om nog enkele rechten van scholieren wettelijk vast te leggen en het recht op participatie op school te verbeteren.

bron : vrijdag 20 november 2009Bron: belga , DS
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20091120_027

eigen mening :

Ik vind dit een goed initiatief! Leerlingen weten in vele gevallen niet hoe ze op bepaalde situaties moeten reageren ten op zichte van hun leerkrachten. Wanneer er zich nu een 'dispuut' voordoet , staan de rechten tenminste geschreven en ze kunnen er gebruik van maken.
Ze zijn voor iedereen toegankelijk (via het internet) de drempel naar het 'onbekende' valt voor leerlingen dan ook weg.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th November 2009, 15:08
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik vind dit ook een goed initiatief. Leerlingen moeten nu steeds hun leerkrachten geloven als zij zeggen dat iets niet mag, maar voor hetzelfde geld mogen de leerlingen het wel, maar weten ze het gewoon niet! Er zijn zoveel rechten en plichten dat het voor leerlingen gewoon niet doenbaar is om die allemaal te kennen.

Ik heb zelf de test op de site een paar keer gedaan, en het blijkt ... Ik weet er ook absoluut niet veel van!

Deze site is dus zeker nuttig voor leerlingen die met vragen zitten of twijfelen aan bepaalde dingen ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2009, 19:34
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Ik vind deze website een goed initiatief, vooral omdat het een evenwichtig geheel is van wat mag en wat niet mag op school. De website koppelt rechten aan plichten en dat is noodzakelijk aangezien heel onze maatschappij hierop steunt.
Toch heb ik mijn twijfels bij het effect, of zelfs maar de noodzaak van deze site. Hun rechten kennen de leerlingen m.i. al goed genoeg, maar aan het plichtsbesef is daarentegen nog veel werk. Dit geldt trouwens ook voor volwassenen.
De laatste jaren zijn de leerlingen er alleen maar mondiger op geworden. Een positieve evolutie, maar het maakt het leven van hun leerkrachten en de rest van hun omgeving er niet makkelijker op. Vooral omdat dit 'mondig zijn' en het kennen van hun rechten heel vaak leidt tot het zoeken van uitvluchten om hun eigen verantwoordelijkheden te ontlopen. Een evolutie waar jammer genoeg niets aan te doen is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.