actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2009, 12:36
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Pestgedrag wordt amper bestraft

Op zes jaar tijd velden de arbeidsrechtbanken 203 vonnissen over ongewenst gedrag op het werk. Niet meer dan 12 van die vonnissen aanvaardden het bestaan van pesterijen.

Een klacht over Ongewenst Grensoverschrijdend Gedrag op het Werk (OGGW) kan voor de rechtbank komen, maar dat gebeurt zelden. De FOD Werkgelegenheid becijferde dat tussen 2002 en 2008 Belgische arbeidsrechtbanken slechts 203 vonnissen velden over geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op de werkvloer.

Twaalf van die vonnissen erkenden het bestaan van pesterijen, zes aanvaardden dat er 'feiten zijn die toestaan het bestaan van pesterijen te vermoeden'.

Schadevergoeding wordt zelden toegekend

In totaal werden niet meer dan 20 aanklagers min of meer in het gelijk gesteld. Vijf van hen kregen een geldsom toegewezen. De bedragen schommelden tussen 5.000 en 10.000 euro. Drie rechtbanken erkenden het bestaan van pesterijen wel, maar kenden geen schadevergoeding toe omdat ze van mening waren dat de werkgever alle middelen had aangewend om tot een oplossing te komen en dus geen fout had begaan.

Het gebeurt dat werknemers ten onrechte een klacht indienen. "Er is het voorbeeld van een persoon die zijn ontslag had aangevochten als vorm van pesterij, maar die uiteindelijk zelf veroordeeld werd tot het betalen van 3.500 euro omdat zijn ontslag kaderde in een herstructurering", vertelt Peter Decavele van preventiedienst Idewe.

vrijdag 13 november 2009Auteur: Jobat.be
www.destandaard.be

Eigen mening:
Ik vraag me of waarom men de bestaande middelen om iets te bestrijden zo weinig gebruikt. Er zijn ieder jaar verschillende mensen die op hun werk geconfronteerd worden met pesten. Waarom zijn er dan zo weinig die gebruik maken van het systeem om hen te helpen. Bovenstaand artikel geeft duidelijk weer dat er te weinig gebruikt wordt gemaakt van de bestaande middelen.
Is pesten dan zo ingeburgerd in ons dagelijks leven dat we er niet eens meer tegenin gaan? Geven we onszelf zomaar over aan deze pesters? Terwijl we hen eenvoudig zouden kunnen tegenwerken. Dat zijn enkele vragen die door mijn hoofd spoken als ik dit artikel lees.
Ik heb het artikel hier geplaatst omdat het onze maatschappij is die moet veranderen van mening. Het zijn zij die moeten ingaan tegen het pesten op het werk. En dus is het een maatschappelijk probleem.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th November 2009, 14:10
Tom.Nooytens Tom.Nooytens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 29
Pesten op het werk, of waar dan ook eigenlijk, kan veel gevolgen hebben voor het slechtoffer. Hij kan zich bijvoorbeeld heel onzeker gaan voelen. Het kan echter nog verder gaan. Hoeveel zelfmoorden zijn er al wel niet gebeurt omwille van dat men gepest werd? Toch al een behoorlijk aantal! Die middelen waar over gesproken wordt, mogen dus echt wel meer gebruikt worden.

Ik denk ook wel dat het voor een slechtoffer van pesten niet altijd even gemakkelijk is om naar de rechtbank te stappen. Het kan zijn dat men bedriegd wordt, indien men naar de rechtbank zou stappen, of het kan zijn dat het slachtoffer gewoon bang is voor de gevolgen dat dat met zich meebrengt. Misschien moet men eens wat campagne voeren om slachtoffers over hun situatie te laten praten of iets dergelijks. Want praten helpt!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th November 2009, 23:58
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Ook voor leerkrachten een zeer brandend thema. Pesten op het werk is inderdaad heel erg, maar zou de basis niet in ons onderwijs zitten? Kinderen die hun hele leven lang andere kinderen pesten en er steeds mee wegkomen gaan die trend toch doorzetten naar later?

Ik weet dat er op veel scholen maar zeer laks wordt omgegaan met pesten. Te vaak komt er als reactie op pesten een welgemeende: "Niet meer doen en braaf samenspelen." of zelfs een doodleuke: "Trek het je gewoon niet aan."

Het is hier dat veel pesterijen gaan kunnen gestopt worden. Scholen moeten veel strenger zijn op dat vlak.
Ook na de school moet pesten ingedijkt worden. De mensen moeten bewust worden dat pesterijen echt wel schade aanrichten.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th November 2009, 15:57
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik ben het volledig eens met Joeri.
Mensen realiseren zich echt niet wat pesten teweeg kan brengen!
Als kinderen van jongsaf gepest worden dan wordt hun zelfbeeld hier grotendeels door gevormd. Faalangst, een laag zelfbeeld , jezelf steeds wegcijferen.... deze dingen kunnen een leven 'verwoesten'.

Op school is het steeds hetzelfde liedje: 'och negeer de pestkop gewoon'. Heeft ooit al iemand gemerkt dat deze tactiek niet echt werkt??!
Aanpakken die pesters! Er moeten zowel op school als op de werkvloer maatregelen genomen worden, want inderdaad sommige personen geraken nooit uit hun puberteit en trekken deze 'acties' verder naar hun werkplaats met alle gevolge vandien.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th November 2009, 17:28
TimDriesen TimDriesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 53
Zowel Joeri als Lies hebben een punt hier.
Pesters die vanaf jongs af al andere kinderen pesten gaan hun hele leven vaak een probleem hebben om op een gepaste manier opmerkingen te maken.
Ik van dan ook dat het inderdaad aan de scholen is om pesters op jonge leeftijd te stoppen i.p.v. de gepeste maar snel af te wimpelen.
Wat ik wel grappig vind is het feit dat er op scholen zo wel eens een sessie wordt georganiseerd tussen de gepeste en de pester.
De ombudsen denken op die manier het probleem in de kiem te kunnen smeren.
Niets is minder waar. De gepeste ziet dit meestal als een aanval naar hem toe. De gepeste is dan in zijn ogen "een huilebalk".
Wat krijgt dit als gevolg?. De gepeste wordt nog harder gepest en als hij de verkeerde tegen zich heeft kan hij wel eens met 2 blauwe ogen naar huis gaan.
De ombuds die denkt natuurlijk in zichzelf "ooh weer een geval opgelost met een goed gesprek." Niet dus!
Wat men in de scholen zou moeten doen i.p.v. 2 sessies in te lassen met de gepeste en de pester is sancties opleggen voor de pester die wel echt een effect hebben.
Ik zeg niet dat praten nooit helpt. Maar vaak heeft de pester hier geen behoefte aan en zal het pesten ook niet stoppen door een gesprek. Men maakt als jongere iemand belachelijk om "stoer" te zijn. Het pesten gaat sneller stoppen wanneer de klas zich tegen de pester gaat verzetten. Niemand voelt zich namelijk graag uitgesloten ook de pester niet.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st November 2009, 12:24
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 100
De reacties van Tim, Lies en Joeri kloppen volledig. Het pesten begint al vanaf de basisschool. Sommige kinderen zijn minder weerbaar dan andere. De weerbare kinderen voelen dit goed aan. Natuurlijk gaan zij de niet-weerbare kinderen pesten. Zij durven toch niets terug te zeggen tegen hun.

Wat Lies zegt over de school klopt ook. "Oh, negeer de pestkop gewoon", zeggen leerkrachten. Maar dit werkt inderdaad niet! Ik heb het zelf ook meegemaakt en de pestkoppen maken je het leven zuur. Je kan ze niet negeren of iets terug zeggen want ze boren je direct terug de grond in.

Ook gebeurt pesten niet altijd mondeling. Je kan het ook zien. Mensen die altijd worden uitgesloten, die altijd als laatste worden gekozen... Dit doet iets met je zelfvertrouwen.

Dit alles heeft een invloed op je toekomst. Je bent al onzeker en als mensen weten dat je onzeker bent, gaan ze van je profiteren. Ook zet dit alles zich door op de werkvloer. Je kan al heel moeilijk naar je leerkracht stappen met de boodschap dat je gepest wordt, maar hoe moeten de mensen op de werkvloer zich dan voelen? Deze kunnen al helemaal niet naar hun baas stappen om te zeggen dat ze gepest worden. Want misschien zal hun baas wel denken/zeggen van: "Pesten? Dat is voor kindjes hè! Kan je gewoon de druk van het werk niet aan?" En dan sta je nergens. Niemand die je gelooft en de pestkoppen die gewoon verder doen.

Ik vind dat mensen samen iets tegen de pestkoppen moeten doen. Samen sta je sterk. Misschien kunnen ze samen naar een leerkracht, of later naar hun baas, stappen en alles zeggen. Ik denk dat dit wel invloed zal hebben maar hoe gaat de leerkracht/baas hier iets aan doen?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 22nd November 2009, 17:10
Alexandra
Gast
 
Posts: n/a
Pestgedrag wordt amper bestraft

Ik vind het belangrijk dat we is goed beginnen na te denken als we dit artikel lezen.
Er zijn veel mensen die vinden dat pesten niet kan maar sommigen hebben het ongetwijfeld al zelf gedaan!
Mensen die gepest werden, dragen dat meestal heel hun leven met zich mee. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe en wanneer je gepest werd. Maar er zijn al verschillende mensen geweest die hierdoor zelfmoord hebben gepleegd.
Ik vind dat er dringend iets aan gedaan moet worden en dat sommige mensen eens moeten beginnen te beseffen dat niemand perfect is en iedereen wel gebreken heeft! Ik vind dat pesten ook vaak geminimaliseerd wordt. Er wordt meestal gezegd dat het wel over zal gaan maar soms weten we echt niet welke impact pestgedrag op bepaalde mensen heeft. Pesten moet dus zeer ernstig worden genomen en de pester moet ook zelf gestraft worden want door enkel een som geld te geven aan mensen die gepest worden, is niet alles vergeten en vergeven!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 22nd November 2009, 19:49
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Pesten

Er bestaat geen fouter fenomeen als pesten. Dagelijks worden er zoveel jongeren alleen al op school gepest. Wat doet het schoolbestuur? Niets. Men zegt: "Hij zal dat zo wel niet bedoeld hebben of je mag je dat niet aantrekken." Zeg tegen een kind van 12 jaar dat je de scheldwoorden van iemand anders niet mag aantrekken. Wel hij zal het zich zeker en vast wel aantrekken.

Scholen doen niets anders als de gepeste gerust stellen op het moment dat hij bij de directie zit. Een paar minuten later op de koer wordt het kind weer gepest en dan zegt er niemand iets van.

De schoolbesturen moeten pesten preventief en effectief aanpakken. Zorg ervoor dat de pester niet meer KAN pesten. Geen woorden maar daden moeten er komen. Ik realiseer me dat er geen school zonder pesten bestaat en dat die er ook nooit zal komen. Maar het minste wat de schoolbesturen kunnen doen, is zich zoveel mogelijk evenaren aan dat beeld van perfectie.

Dit gaat de gepeste veel helpen. Een jongere die gepest wordt zal niet enkel op het moment van pesten daar last van hebben. Hij zal ook voor de rest van zijn leven met de gevolgen van pesten leven. Mensen worden vaak schuchter en hun zelfvertrouwen = 0. Gepesten zijn altijd zwakker en hebben meer kans om gepest te worden later op hun werk.

Daarover dit nog. Mensen die werken zijn meestal 18+ en volwassen. Ik dacht dat je je dan ook volwassen zou gedragen. Als volwassen houd je je niet bezig met zulke kinderachtige praktijken!

C'est tout.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th November 2009, 11:15
vincent.van.houtven's Avatar
vincent.van.houtven vincent.van.houtven is offline
Student KHK
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 49
Pesten is iets dat al jaren bestaat. En het zal alijd blijven bestaan...
Pesten met woorden is op zicht niet zo erg... Er zijn mensen die zich daar niet aan ergeren. Maar er zijn ook mensen die dat wel doen. Die mensen laten het vaak niet zien dat ze het erg vinden. Maar diep vanbinnen worden ze gekraakt. En als de bom barst, is de kans groot dat er grote gevolgen zijn. Zoals moord...
Pesten moet dus uit de wereld. Dus praat erover als je wordt gepest.
__________________
GrtZz...Vincent V H
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 24th November 2009, 11:38
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Pesten wordt amper bestraft

Feiten als deze worden vaak pas veel te laat erkend. Als het eens echt uit de hand loopt (zelfmoord e.d.), staat iedereen met de mond vol tanden. Dan zeggen ze in koor: "Dit was niet onze bedoeling, zo ver wilden we niet gaan." Natuurlijk.

Het is volgens mij wel zo dat het gerecht pas veel te laat oog heeft voor dit soort gevallen. Ze erkennen pas de oorzaak als ze met de gevolgen geconfronteerd worden.

Een oplossing voor dit probleem is volgens mij moeilijk te vinden. Het is natuurlijk makkelijk te zeggen dat het gerecht hier meer rekening mee moet houden, maar misschien is dat wel waar ook. Een klacht over pesten moet grondig onderzocht en aangepakt worden, om het ergste te voorkomen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.