actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2009, 10:11
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
AEL op straat tegen islamofobie

De Arabisch Europese Liga (AEL) manifesteerde zondag op de Antwerpse Dageraadplaats tegen islamofobie. De organisatie wil met deze actie een signaal geven dat het huidige integratiebeleid faalt, zowel op het vlak van onderwijs als op het vlak van arbeid. Er daagde zo’n twintigtal manifestanten op. Daarnaast klaagt AEL ook het toenemende geweld op moslims aan.
Concreet wil het AEL dat de overheid ondersteuning biedt voor moslimscholen. "Het gelijkekansenbeleid dat het onderwijs nu hanteert, werkt niet", vertelt Brahim Harchaoui van het AEL. "Er stromen veel te weinig moslims door naar het hoger onderwijs en met het invoeren van het hoofddoekenverbod wordt de kans op gelijke onderwijskansen ondermijnd."

Ook op de arbeidsmarkt worden moslims volgens het AEL nog altijd gediscrimineerd. "Daarom eisen we de onmiddellijke invoering van quota. Dat is de enige manier om discriminatie bij sollicitaties tegen te gaan."

Daarnaast klaagt het AEL ook een toenemend geweld tegen moslims aan. "Als er ergens ter wereld een jood wordt aangevallen, wordt er meteen over een tweede holocaust gesproken. Geweld tegen moslims daarentegen wordt stilgezwegen en zodoende ook getolereerd", besluit Harchaoui.

Tot slot roept het AEL de eigen gemeenschap op om zich meer te engageren. Naast de oprichting van eigen scholen ijveren ze ook voor eigen jeugdbewegingen en verenigingen.

De standaard 22-11-2009

"Er stromen veel te weinig moslims door naar het hoger onderwijs en met het invoeren van het hoofddoekenverbod wordt de kans op gelijke onderwijskansen ondermijnd."

Met deze uitspraak ben ik niet akkoord. Het hoofddoekenverbod helpt de moslims zelfs! Als moslims geen hoofddoeken dragen nemen ze gelijk hun stempel 'ik ben moslim' weg. De kans op vooroordelen verdwijnt hier toch mee?
Denk maar aan het Atheneum van Antwerpen. Zij hebben het hoofddoekenverbod ingevoerd juist om ervoor te zorgen dat er binnen hun school meer gevoel van gelijkheid zou gecreëerd kunnen worden. De school kampte namelijk met het probleem dat de leerlingen onderling elkaar niet gelijk behandelden met als één van de voornaamste oorzaken de hoofddoek.


Maar nu het artikel zelf. Het is nu eenmaal een feit dat er problemen zijn op de arbeidsmarkt voor moslims. Maar moslims stellen nu eenmaal hoge eisen omwille van hun godsdienst die voor de werkgever moeilijk haalbaar zijn. Of dit een geldig excuus is voor de werkgever, daarover valt discussiëren.
Wat de uitspraken in verband met onderwijs betreft: dit ligt voor een groot stuk aan de moslims zelf.
Ik heb in Antwerpen op een hogeschool gezeten waar al een aanzienlijk percentage moslim waren. Maar het overgrote deel van hen had niet de mentaliteit van een student. Zij kwmane eens enkele keren naar de lessen om hun hoofd eens te laten zien. Zij veranderen ieder jaar terug van richting om toch maar student te blijven en geen werk te moeten zoeken.
Maar laat me duidelijk zijn, ik scheer niet alle moslims over dezelfde kam. Ik kan ook een aantal voorbeelden die er wel wilden voor gaan en die zich als volwaardig student gedragen.

Ik wil enkel zeggen dat er geen probleem is wat onderwijs betreft maar er zijn wel duidelijk problemen voor de moslims om een job te vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.