actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 21:42
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Geweld op het openbaar vervoer blijft toenemen

Geweld op het openbaar vervoer blijft toenemen

Het aantal feiten van slagen en verwondingen op voertuigen en in locaties van het openbaar vervoer is in de periode 2005-2009 continu gestegen van 1.515 tot 1.935.

In de eerste helft van 2010 werden 986 feiten vastgesteld (1.972 op jaarbasis). Dat blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom op een schriftelijke vraag van Kamerlid Peter Logghe (Vlaams Belang).

De meeste feiten in de eerste helft van 2010 werden vastgesteld in Vlaanderen (381), gevolgd door het Brussels gewest (315) en Wallonië (288).
In Vlaanderen deden de meeste feiten zich voor in spoorwegstations (115), gevolgd door autobussen (78), bushaltes (59) en treinen (34). In Brussel situeren de meeste feiten zich in metrostations (148), spoorwegstations (74) en metrostellen (24) en in Wallonië in spoorwegstations (127), autobussen (70), bushaltes (37) en treinen (35)

Bron:
De Standaard Online
Link naar artikel

Mening:

Zelf heb ik nog nooit problemen ondervonden bij gebruik van het openbaar vervoer. Maar toch heb ik al meerdere malen over dergelijke situaties gehoord via vrienden en kennissen. De laatste jaren kwamen deze zaken ook veel vaker voor op het nieuws en in de krant. Het is een negatieve zaak dat dit cijfer de voorbije jaren continu bleef stijgen en hier moet dringend iets aan gedaan worden. Elke dag maken duizenden Belgen gebruik van het openbaar vervoer en de kans dat je wordt geconfronteerd met geweld wordt steeds groter.

Maar wat kan men hier juist aan doen? Camera’s plaatsen, securitypersoneel inschakelen, … ? Ik denk dat het ook belangrijk is dat mensen voor hun medepassagiers opkomen. In de verhalen die ik gelezen/gehoord heb is er vaak sprake van een persoon die een andere persoon zonder reden lastigvalt… En meestal doen de omstaanders helemaal niets. Natuurlijk is het niet altijd evident om je te mengen in de situatie, maar ik denk dat sommige zaken toch vermeden kunnen worden indien wij wat meer zouden opkomen voor elkaar.

We willen toch niet dat België in een 2de New York zal veranderen waar men bij wijze van spreken iemand kan beroven terwijl er 300 mensen op staan te kijken en niemand van hen reageert?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.