actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 08:05
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Schatting van huis is nattevingerwerk

Uit een steekproef door Test-Aankoop blijkt dat verschillende prijsschattingen voor dezelfde woning tot meer dan 100.000 euro kunnen uiteenlopen.

De consumentenorganisatie liet anoniem vier huizen en een appartement schatten door verschillende experts, makelaars en notarissen. Elk pand werd negen keer geschat.

De resultaten zijn frappant. Voor twee van de vier huizen was er een verschil van meer dan 100.000 tussen de laagste en de hoogste schatting. Voor één woning liep het verschil op tot 160.000 euro of bijna 100%.

Test-Aankoop merkte ook dat sommige ‘experts’ wel erg nonchalante schatters zijn. ‘Twee Brusselse notarissen deden hun schatting zonder het pand te komen bekijken. Een andere notaris haspelde het bezoek aan de woning af in 8 minuten.’

Ook vergaten heel wat experts om informatie te vragen die van invloed kan zijn op de waarde van een pand. ‘Globaal gezien legden de vastgoedexperts de grondigste plaatsbezoeken af, gevolgd door de vastgoedmakelaars.’

Test-Aankoop besluit dat geen enkele schatting echt ‘juist’ is. De enige prijs die echt telt, is wat kandidaat-kopers voor een woning willen betalen.

Betalen voor een schatting is volgens Test-Aankoop vaak de moeite niet waard. Je kan zo’n schatting ook zelf doen, ‘door te surfen naar websites met vastgoedzoekertjes of door advertenties voor gelijkaardige woningen in kranten te raadplegen.’

Betaal je toch voor een schatting, vraag dan zeker eerst hoeveel dat kost. Test-Aankoop vindt 250 euro het maximaal aanvaardbare bedrag, maar stelde vast dat sommige experts meer dan 600 euro ereloon aanrekenden. De meeste vastgoedmakelaars en notarissen vroegen dan weer helemaal niets.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110426_095

Mijn mening: Ik vind dit toch eigenlijk vrij frappant dat dit zo gebeurt. Het is toch belangrijk dat mensen een richtprijs meekrijgen die ze moeten vragen voor hun huis. Als hun huis overschat wordt, zal het alleen maar langer duren voordat dit verkocht wordt of betaalt de koper veel te veel. Als het onderschat wordt, krijgen de mensen niet de echte waarde van het verkochte huis. Ik vind een schatting dus vrij nuttig, maar het moet wel eerlijk gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2011, 10:49
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Dat de schattingen nooit overeen komen is voor mij niets nieuws, toch vind ik dit zeer jammer. Wij rekenen als verkoper van een huis op hun professionaliteit en wat blijkt uit dit artikel, we kunnen beter zelf op onderzoek uitgaan en ons huis vergelijken met andere soortgelijke huizen in dezelfde buurt, want je kunt geen staat maken op bepaalde schatters. Nochtans is de schatting van een huis zeer belangrijk buiten de redenen die Nic al opsomde zijn er ook nog bepaalde situaties waarbij een persoon op basis van een schatting een bedrag moet terugbetalen (denk maar aan situaties bij scheidingen, ...). Op dit moment geven wij het vertrouwen aan een expert.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2011, 15:28
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik ben er niet mee eens dat we zelf beter ons huis kunnen schatten. Vastgoedmakelaars werken al jaren in dat circuit en zullen dus beter kunnen vergelijken met andere huizen dan dat wij kunnen. Ook door de jaren heen. (Sommige vastgoedmakelaars bieden trouwens deze service ook gratis aan!) Je moet natuurlijk wel de goede verkopers van de slechte kunnen onderscheiden. Als je vraagt om een schatting en de vastgoedmakelaar in kwestie komt niet eerst naar je huis kijken, dan is de kans groot dat de schatting wel eens fout kan zijn. Want vastgoedmakelaars die fatsoenlijk zijn opgeleid, weten ook de waarde van allerlei materialen die je in je huis hebt gebruikt. Maar dat een schatting nooit 100% juist kan zijn, dat is ook wel waar. Een huis is maar waard wat de koper ervoor wil geven. En de omgeving is ook een belangrijke waardefactor. Maar ik ben zeker dat vastgoedmakelaars hier ook rekening mee houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.