actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2011, 09:31
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Spreekrecht voor ouders rechtszaak

Spreekrecht voor ouders rechtszaak

Toegevoegd: donderdag 1 dec 2011, 08:22

Staatssecretaris Teeven van Justitie wil ouders van slachtoffers spreekrecht geven in rechtszaken. Nu mogen alleen nabestaanden en slachtoffers voor de rechtbank het woord voeren, maar kinderen kunnen dat vaak niet omdat ze te jong of sterk getraumatiseerd zijn.

Teeven wil vaart maken met de wetswijziging en de zaak voor 1 april geregeld hebben zodat ouders van slachtoffers in de Amsterdamse zedenzaak er gebruik van kunnen maken. Morgen komt het voorstel in de ministerraad.

De staatssecretaris was al eerder van plan ouders spreekrecht te geven. Hij zei toen dat hij hoopte dat de rechters het spreekrecht zonder een wetswijziging zouden toekennen, maar daarop kreeg hij veel kritiek

Bron: http://nos.nl/artikel/318283-spreek...rechtszaak.html

Ik vind het een goede zaak dat ook ouders spreekrecht krijgen in een rechtzaak waar hun kinderen bij betrokken zijn. Zij weten natuurlijk niet wat er in het kind omgaat, maar zij kennen het kind wel veel beter dan anderen. De ouders hebben het kind zien opgroeien en zij zijn dan ook de beste steun voor hun kinderen. Als zij iets hebben te zeggen, kan dat soms een verbreed perspectief bieden. Zij zien het kind heel de dag en weten hoe het zich gedraagt!
Daarnaast is ook de visie van ouders belangrijk, omdat zij natuurlijk willen dat de daders worden gestrafd voor hun daden. Die ouders worden dan ook de spreekbuis voor veel ouders die zich dan best kunnen inleven in de situatie.
Ik vind het een goede regel die wordt ingevoerd en ik hoop ook dat deze dan efficiënt wordt gebruikt en dat het uiteindelijk zijn doel zal bereiken!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2011, 11:26
Jolien.Helsen Jolien.Helsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 93
Spreekrecht voor ouders vind ik uiteraard ook een goede zaak. Wat Michael aanhaalde, kan ik enkel maar beamen.
Ouders mogen naar mijn mening hun zegje ook doen, op voorwaarde dat ze stabiel zijn. Ouders moeten degelijk wel iets te zeggen hebben en niet enkel emotionele elementen. De informatie moet relevant zijn.

Volgens mij kan deze maatregel wel helpen als ze inderdaad efficiënt gebruikt wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th February 2012, 10:41
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
Wat er door Michael en Jolien gezegd is geweest, daarbij kan ik me enkel maar aansluiten.
Naar mijn mening kennen ouders hun kinderen beter dan eender wie. Ze zien hun kind opgroeien en ontwikkelen tot de persoon die ze later zullen zijn.

Daarom vind ik het niet meer dan normaal dat ouders zeggeschap krijgen in verband met rechtsprocessen. Kinderen zijn misschien te getraumatiseerd om er een woord uit te brengen. Ouders kunnen zich meer verdiepen in een situatie.
Het is inderdaad wel van belang dat de ouders het kind verdedigen en niet de emotionele toer op gaan. Met hun inspraak moet iets bereikt worden voor het kind.

Ik hoop dat deze regel snel ingevoerd kan worden en dat er goede resultaten mee bereikt zullen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.