actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2012, 17:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy ‘Radicalen krijgen steeds vaker hun zin’

Satirisch tijdschrift Charlie Hebdo in NRC: ‘Radicalen krijgen steeds vaker hun zin’


De redactie van het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo staat na het publiceren van Mohammed-spotprenten gisteren onder strenge bewaking. De hoofdredacteur vertelt in een interview met NRC Handelsblad vanmiddag waarom juist nú.



Het weekblad publiceerde gisteren een serie cartoons waarop de profeet Mohammed onder andere naakt staat afgebeeld. Gezien de huidige ophef die er momenteel is over de film Onschuld van moslims is het de vraag waarom het tijdschrift dit juist nu doet? Redactiechef Laurent Sourisseau vraagt zich af wanneer dan het goede moment is:

“Is het ooit het goede moment? Als je het mij vraagt is het steeds minder het moment. Steeds vaker krijgen radicalen hun zin.”

Hoofdredacteur Stéphane Charbonnier:

“Wij maken een blad, waarin we op onze manier de actualiteit becommentariëren. Als de moslimwereld in brand staat vanwege één of andere schijtfilm, is dat nieuws dat we niet kunnen negeren. We doen dit werk al meer dan twintig jaar, we kunnen onszelf niet verloochenen. Onze lezers zouden dat bovendien niet pikken.”


‘Iedereen is vrij naar de rechter te stappen’

Vorig jaar werd bij het tijdschrift brand gesticht nadat het weekblad zogenaamd de profeet Mohammed had uitgenodigd als gastredacteur. Maar Charbonnier vindt het verwerpelijk dat het blad daardoor extremisme wordt verweten.

“Aan een spotprent of een film is nog nooit iemand doodgegaan. Daarbij: ik maak een blad in Frankrijk, niet in Tunesië, Libië of Pakistan. Het enige waar ik rekening mee te houden heb, is de Franse wet. Eenieder die zich geschoffeerd voelt staat het vrij naar de rechter te stappen.”


Beveiliging verscherpt van Franse ambassades

De Franse regering heeft overigens vanmorgen de beveiliging van Franse ambassades wereldwijd verstevigd uit vrees voor geweld na de publicaties gisteren van de tekeningen.

De Franse premier Jean-Marc Ayrault sprak zijn “afkeuring” uit over de spotprenten, maar benadrukte ook dat de vrijheid van meningsuiting een van de fundamenten van de republiek vormt. Ook minister van Buitenlandse Zaken Laurent Fabius, op werkbezoek in de Egyptische hoofdstad Kairo, veroordeelde de publicatie net als de voorzitter van het Europees Parlement gisteren.

“Gezien de vijandige context van dit moment zijn dit soort provocaties ongelukkig.”


NRC.nl, 20-09-2012 (Anouk Eigenraam)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st September 2012, 09:59
Shana.Loeckx Shana.Loeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 108
Ik heb een gemengd gevoel bij dit artikel. Enerzijds kan ik volgen in de gedachtegang van het tijdschrift. Er zijn zoveel opstanden geweest om de persvrijheid te bekomen. Daarom vind ik ook dat iedereen vrij is om te publiceren wat hij wil, maar wel rekening houdend met de wet waar de publicatie terecht komt. Hierin geef ik de hoofdredacteur Stéphane Charbonnie wel gelijk. Anderzijds moet je respect tonen voor een andere cultuur. Je moet geen provocerend gedrag gaan vertonen.

Maar ik vind het erg dat mensen die in opstand komen 'vaak' hun gelijk krijgen. Het lijkt een manier te worden om hun wil te krijgen. Ik vind dat deze radicalen hun ook eens van hun andere kant mogen tonen. Zorg voor overleg en dan denk ik dat je veel meer kan bereiken. Dan zullen deze misverstanden in de toekomst niet zo vaak meer voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd September 2012, 14:37
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Ik vind dat iedereen vrij is om zijn of haar mening te uiten. Wel is waar rekening houdend met de wet waar men het artikel publiceert.
Naar mijn mening heeft de hoofdredacteur Stéphane Charbonnier volkomen gelijk. Het is wellicht nooit het "goede moment" om zoiets te publiceren.
Maar aangezien iedereen vrij is om een eigen mening te uiten, vink ik dat dit een fundament is waaraan niet geraakt kan worden.

Maar langs de andere kant vind ik dat ook Shana gelijk heeft; je moet natuurlijk ook niet gaan provoceren. Ik vrees echter ook dat de publicatie van de Mohammed-spotprenten niet zonder gevolg zal blijven en ik hoop dan maar dat de islamitsche wereld het niet nog eens tot een geweldadig protest laat komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.