actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2009, 08:44
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Een rusthuisbewoner op tien wil geen allochtone verzorger

Voor ongeveer 80 procent van de residenten in woon- en zorgcentra maakt de afkomst van een zorgverlener niets uit, zolang hij of zij de taal goed spreekt. Dat blijkt uit een beperkt onderzoek van het Antwerpse Minderhedencentrum de8 en Artesis Hogeschool Antwerpen in zes woon- en zorgcentra. Bij een op de tien residenten is er wel sprake van duidelijk racisme.

Racisme
"Taal is wel een belangrijk element", zegt onderzoekscoördinator Saloua Berdai. "Residenten zeggen dat het soms moeilijk is om allochtone hulpverleners te verstaan of zichzelf duidelijk te maken. Daarbij gaat het geregeld om dialect."

Toch krijgen zorgverleners ook te maken met racisme. Een op de vijf residenten zegt ontevreden te zijn met hun aanwezigheid en bij een op de tien is sprake van duidelijk racisme. "Die laatste bewoners willen bijvoorbeeld niet worden geholpen door een allochtoon personeelslid", zegt Berdai.

Goede punten
Nochtans scoren allochtone zorgverleners over het algemeen hoog bij de ondervraagde residenten. "Er wordt gezegd dat ze tijd en geduld hebben, begripvol zijn en aandacht besteden aan de residenten", aldus Berdai. Die elementen zijn bovendien belangrijk voor het thuisgevoel.

De onderzoekers concluderen dat etniciteit een beperkte invloed heeft op de zorgrelatie, maar dat ervaring, vriendelijkheid en communicatie veel belangrijker zijn. Het rapport is vanaf morgen beschikbaar op www.diversiteitswijze.be. (belga/sam)

Bron: hln.be

Mijn mening: Het standpunt van de zorgcentra wat de taal van de alochtonen betreft kan ik enigsinds wel begrijpen. Veel oude mensen spreken namelijk vooral dialect en dan zouden er wel eens misverstanden kunnen gebeuren. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat ze onze taal spreken maar ik ben wel niet zo drastisch om te zeggen "ik wil niet geholpen worden omdat hij niet van hier is" Het racisme is vandaag de dag al sterk gedaald maar dit is nog wel zeer sterk te vinden bij de oude generatie. Wanneer ze dit onderzoek binnen 10 jaar zouden doen zal je zien dat dit nog verminderd is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2009, 14:13
satchahelsen satchahelsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: grobbendonk
Posts: 31
Blijkbaar is racisme nog steeds een probleem, dit probleem leeft blijkbaar vooral bij oudere mensen.
Deze allochtone verzorgers doen waarschijnlijk hun job even goed als alle andere verzorgers anders had het rusthuis hen niet aangenomen.
Als bepaalde bewoners hier zulk probleem mee hebben vind ik dat het rusthuis hier iets aan moet doen. Als de allochtone verzorgers hun job goed doen is het aan het rusthuis om dit ook duidelijk te maken aan deze bewoners, vele van deze mensen zullen vooral beinvloed zijn door de media en het is dan aan het rusthuis en de allochtone verzorgers om het tegendeel te bewijzen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2009, 16:18
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Dit toont inderdaad aan dat het racisme nog zeer sterk aanwezig is. Het gaat hier volgens mij vooral over vooroordelen.
Op gebied van communcatie kan ik de ergernis misschien wel begrijpen. Communcatie is bij elke job zeer belangrijk! Dus ergens vind ik het logisch dat ze de taal moeten beheersen. Maar als de bewoners van een rusthuis in het dialect beginnen spreken begrijp ik ook wel dat dit voor de allochtonen niet simpel is. Zelfs wij Vlamingen verstaan elkaars dialect toch ook niet allemaal?
Ik vind dat we het ook eens moeten bekijken vanuit het standpunt van de allochtonen. Hoe ervaren zij dit?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th November 2009, 17:25
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
Ik denk dat dit te maken heeft met generaties. De generatie die zich nu bevind in die rusthuizen hebben nog veel vooroordelen ivm allochtonen en dit gaat er inderdaad in de loop der jaren uitgaan. De taal spreken vind ik wel zeer belangrijk, communicatie is essentieel in zo'n beroep. Daarom vind ik wel dat allochtonen het nederlands goed onder de knie moeten hebben voor zij zo'n beroep mogen uitoefenen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.