actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 07:39
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Amerikaanse Senaat stemt tegen strengere wapenwetgeving

Een meerderheid van de Amerikaanse Senaat heeft gisteren een wetsvoorstel verworpen voor strengere eisen aan wapenbezitters. Het politieke debat vond een dag na de schietpartij in de staat Californië plaats. Bij de aanval in San Bernardino kwamen veertien mensen om het leven.


De leden van de Senaat, een deel van het Amerikaans parlement, debatteerden over de voorwaarden voor het kopen van een wapen. In het verworpen Democratisch voorstel stond dat er uitbreiding moet komen van de controle voordat iemand een pistool kan kopen. De wet werd weggestemd met 50 tegen 48 stemmen.

Republikeinen zijn tegen strengere wapenwetgeving. Ze zijn bang dat de overheid Amerikanen het recht ontneemt een wapen te bezitten. De wet lag onder vuur van de wapenlobby in de Verenigde Staten. Gisteren benaderde de National Rifle Associaton (NRA) haar eigen leden en vroeg hen om politici aan te sporen om tegen het wetsvoorstel te stemmen. De twee verdachten van de schietpartij in San Bernardino hadden hun wapen legaal gekocht.

Wapenwinkels
Het ging om een amendement bij een bestaande wet en de stemming was vooral symbolisch. De uitkomst laat echter zien dat het in politiek Washington onmogelijk is wapenbezit te beperken, een wens van president Barack Obama. Momenteel hoeven alleen wapenwinkels te controleren wie hun klanten zijn. Onder anderen veroordeelde criminelen komen niet door de controles. Online en op wapenbeurzen gelden die controles niet, daar wilden de initiatiefnemers van het wetsvoorstel verandering in brengen.

De twee Democraten die het voorstel indienden willen ook dat mensen die op een terreurlijst staan geen wapens mogen kopen. Een soortgelijk wetsvoorstel voor strengere wapenwetgeving werd twee jaar geleden ook verworpen, net na de schietpartij op een basisschool in het plaatsje Newton. Daarbij werden twintig kinderen doodgeschoten.

Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/a...eving-bf261126/

Eigen mening: Ik vind dat ze de wapenwetgeving wel mogen verstrengen. Iedereen heeft een wapen en iedereen kan eraan komen, dat vind ik verkeerd. Ik vind dat als je een wapen koopt dan moet de achtergrond van de klant en de klant zelf checken. Ik vind het zeer gevaarlijk dat iedereen aan een wapen kan komen. Ik kan wél in de gedachte komen dat het een veiliger gevoel geeft, vooral bij een overval of inbraak en dergelijke. Toch het is een wapen en je kan er iemand of vele mensen mee wonden of doden. Een veroordeelde crimineel kan in een wapenwinkel geen wapen krijgen, maar wel op wapenbeurzen, dat is verkeerd. Ik vind dat men ook op de wapenbeurzen de klant moeten checken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.