actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2015, 07:25
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Japanse walvisvaarders vertrekken opnieuw op jacht

Japanse walvisvaarders zijn vandaag vertrokken naar Antarctica, zo bevestigt de regering in Tokio. Na ruim een jaar van moratorium op dit soort expedities, is de jacht nu toch opnieuw geopend, ondanks kritiek van milieubewegingen en vanuit internationale hoek.

Drie schepen zijn vertrokken uit Shimonoseki, in het zuidwesten van Japan, terwijl een ander schip in het noordoosten uitvoer en de vloot gaat vervoegen, aldus een verantwoordelijke van het nationale Visagentschap.

Volgens Japan dient de expeditie in Antarctica vooral wetenschappelijke doeleinden, maar in een arrest van het Internationaal Hof van Justitie uit maart 2014 wordt die bewering weerlegd.

Het Visagentschap belooft rekening te zullen houden met die gerechtelijke uitspraak. De volgende twaalf jaar "beperkt" men de vangst tot 333 dwergvinvissen, bijna een derde van de aantallen uit het verleden. De jacht vindt plaats tussen december en maart.

"Dit is geen wetenschappelijk onderzoek, het is pure commerciële walvisjacht", zegt Nathaniel Pelle van Greenpeace Australia. Milieu- en dierenrechtenorganisaties zijn zwaar gekant tegen de walvisjacht, die ze als "gruwelijk" bestempelen. De vereniging Sea Shepherd kondigt aan dat het deze week vanuit Melbourne vertrekt met zijn boot Steve Irwin "om elke illegale activiteit" te bestrijden.

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/j...jacht-be6569f6/

Eigen mening: Ik vind het verontrustend dat Japan nog steeds zoveel walvissen doodt om commercieel te gebruiken en een wetenschappelijk excuus hebben. Ik hoop dat de walvisvangst ooit gestopt kan worden want deze dieren worden zwaar bedreigd. Ik heb al eerder iets van Sea Shepherd gehoord en ik vind het fantastisch wat ze doen. Ze volgen de Japanse schepen en proberen zoveel mogelijk hun vangst te verstoren. Ik wens ze veel succes toe, zodat ze weer honderden walvissen kunnen redden. Het is schandalig van Japan dat ze dit nog steeds doen en dat ze zich niet aan de regels houden, want door te zeggen dat het voor de wetenschap is kunnen ze er veel meer vangen. Het Visagentschap moet zwaarder en harder optreden, eventueel met sancties, vind ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd March 2016, 18:55
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Walvisjacht

Net zoals Nele vind ik dat de walvisjacht zwaarder bestraft zou moeten worden. De jagers krijgen zodanig veel geld bij het vangen van een walvis, dat de huidige straffen in verhouding miniem zijn. Waarom moeten walvissen sterven voor het geld? Waarom laat iedereen zich altijd leiden door geld? Waarom kunnen mensen nooit genoeg geld hebben? Ik vind het heel jammer dat we hier niet bij stilstaan. Mensen zijn nooit gelukkig, mensen willen altijd meer. Hoe meer mensen hebben, hoe meer ze extra willen. Het ergste van alles vind ik dat dieren hieronder moeten lijden. Een leven stelt tegenwoordig niets meer voor. Dit vind ik verontrustend. De mens is op verschillende vlakken niet minder of niet meer dan een monster dat enkel denkt aan eigenbelang. Dit geldt niet voor iedereen, er zijn mensen die zich iets aantrekken van andere levende wezens, maar het zijn de 'rotte appels' die het voor iedereen verbrodden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.