actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2017, 19:28
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
'Moeten we wel zes ivf- behandelingen terugbetalen?'

Professor Willem Ombelet van het Genks Instituut voor Fertiliteitstechnologie lag mee aan de basis van de huidige wetgeving rond vruchtbaarheidsbehandelingen. Volgens Ombelet krijgen onder de huidige wetgeving veel mensen een gratis behandeling zonder dat ze er echt nood aan hebben.

Hoe staat u tegenover de huidige wetgeving?

‘Momenteel worden zes in-vitrofertilisatie-sessies terugbetaald door het ziekenfonds. Soms heb ik wat spijt dat we daar zover in zijn gegaan. Net omdat het zo goedkoop is, wordt de groep die er gebruik van maakt groter. Mensen die al drie kinderen hebben of gesteriliseerd werden, kunnen nu een beroep doen op vruchtbaarheidsbehandelingen. De overheid draagt ook hun kosten. Dat zijn niet degenen die er echt nood aan hebben.’

Wie heeft er nood aan?

‘Mensen met echte vruchtbaarheidsproblemen die al alle hoop verloren hebben. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ongeveer vijftig procent van de onvruchtbare koppels nooit een fertiliteitsarts bezoekt voor hun problemen. Zij vinden het dus niet nodig om die te behandelen.’

Als zij niet de patiënten zijn, wie dan wel?

‘De koppels die te lang wachten en dus ouder worden. Nog steeds geldt: hoe ouder iemand is, hoe moeilijker om zwanger te worden.*

Zijn er verschillen zichtbaar met onze buurlanden?

‘Nederland is er nog erg conservatief in. In vergelijking met België voert het de helft minder ivf-behandelingen uit. Koppels zoeken er ook later hulp. In Nederland vergoeden ze ook meestal maximaal 3 ivf-cycli. Toch blijf ik erbij dat het Belgische model van terugbetaling een mooi voorbeeld is voor de hele wereld.’

Wat doet u als een koppel te snel richting ivf gaat?

‘Koppels die nog maar pas proberen zwanger te worden, raden we aan om minstens een jaar te proberen. In die tijd kan er veel gebeuren. Als dat echt niet lukt, kijken we ook naar andere mogelijkheden.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170301_02758262

Eigen mening: Ik zou de wetgeving niet afschaffen. Ik zou wel het wel laten gelden voor de mensen die het echt nodig hebben. Het is goed dat zo'n ivf-behandeling wordt terugbetaald, want vaak is de eerste keer niet de beste keer, denk ik. Het is dan wel jammer dat mensen die het echt nodig hebben misschien langer moeten wachten. Ik denk wel dat mensen soms te snel hiervoor kiezen of een afspraak maken, maar dan vind ik het aan de dokters om te zeggen dat ze nog even moeten proberen en dus eigenlijk nog niet in aanmerking komen. Misschien is er dan wel nood aan een duidelijke richtlijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.