actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 10:51
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Verplicht je kind nooit op de schoot van de sint te zitten

‘Verplicht je kind nooit op schoot van sint te zitten'

zondag 25 november 2012, 03u00Auteur: Geert Neyt

op 6 december stuiven honderdduizenden kinderen weer opgewonden de trap af op zoek naar het speelgoed dat de sint bracht. Maar soms kan die lichte sinterklaaskoorts overslaan in regelrechte angst.
‘Op de avond van 5 december moest het licht aanblijven in mijn kamer en durfde ik niet te slapen. En als de sint er dan was, vluchtte ik achter de zetel. Ik was zeer opgelucht als hij weer naar Spanje vertrok.'

Als zelfs Willy Sommers (60) – onlangs in een interview – na meer dan een halve eeuw zijn grote schrik voor de sint zo levendig beschreef, dan moet die kinderangst toch diepe sporen nagelaten hebben?

‘Ik heb nog nooit een kind behandeld met een fobie voor de sint', zegt kinderpedagoge Marijke Bisschop. ‘Of een volwassene die een trauma heeft overgehouden omdat hij als kind in de zak van Zwarte Piet heeft gezeten. De voorbereiding, met het uitknippen van foto's van cadeautjes, het schrijven van de brief, het klaarzetten van de schoentjes, dat zorgt voor spanning. Maar een beetje spanning is gezond. Kinderen leven dan echt toe naar dat feest.'

‘Het gaat alleen te ver als de arme man misbruikt wordt. Nu de Zwarte Pieten lolbroeken zijn geworden, gebruiken ouders de sint wel eens als een boeman. Pas op, als je niet braaf bent, brengt de sint niets voor je mee!, roepen ze dan. Niet doen.'

Ook kinderpsychiater Lieve Swinnen heeft nog nooit een kind behandeld met een specifieke angst voor Sinterklaas. ‘Wel kinderen die rond die tijd in bed plassen. Rond de leeftijd van vier jaar zijn kinderen het meest vatbaar voor angstdromen. Dat komt omdat ze dan nog moeite hebben met het onderscheiden van realiteit en fantasie.'

‘Verplicht een kind in ieder geval nooit op schoot te zitten bij de sint. Dat is vaak hetzelfde kind tegen wie je hebt gezegd nooit met vreemde mannen mee te gaan.'

Swinnen: ‘Het is sowieso absurd om een kind dat jonger dan drie jaar is bij de sint te brengen. Die ukjes hebben totaal geen benul van wie die rare man is. Dat kan alleen maar angst uitlokken.'

Het afgeven van de fopspeen aan de sint kan wel werken. ‘Maar alleen als het de allerlaatste stap is om afscheid te nemen van de speen. Als je de sint nodig hebt omdat je als ouder niet kordaat genoeg bent, zoek je problemen.'

‘Vertel als ouder je kind ook niet plots de waarheid over Sinterklaas. Als de eerste vragen opduiken, moet je niet bang zijn het leugentje even vol te houden. Eigenlijk willen ze horen dat hij wél bestaat.'

Bisschop: ‘En is je koter dan toch overtuigd? Vraag hem dan ons geheimpje te bewaren en zeker niet door te vertellen aan jonge zus.'

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121124_00380377

Eigen mening

Het hele gebeuren rond de Sint is voor kinderen een grote gebeurtenis. Het zorgt sowiezo voor spanning, maak die spanning dan niet nog groter. Als je kind niet op de schoot van de Sint wil gaan zitten, verplicht het dat dan niet. Ikzelf had als kind een helse schrik van alles dat verkleed was. Clowns, paaskonijnen... en dus ook de Sint. Als je natuurlijk de Sint gaat gebruiken als boeman is het logisch dat kinderen er bang van gaan krijgen. Ik denk dat het naar de toekomst meer en meer gaat voorkomen. Moeders krijgen meer en meer bang voor hun kinderen met al wat er gebeurt in deze wereld en gaan ze er ook meer van afschermen en behoeden. Als mama zegt dat het een slechte wereld is en dat het kind voorzichtig moet zijn, gaat het kind ook alles als slecht bekijken, iets waar ze bang van moeten zijn want mama is dat ook.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.