actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 08:16
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Verkleden in vrouw verboden bij studentendoop

BRUSSEL - De HUB neemt preventieve maatregelen bij dopen en fuiven nadat een student vorige maand werd verkracht.

Een opmerkelijke maatregel is het zeker: studenten aan de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) mogen geen dopen of fuiven meer organiseren waarbij mannen zich in vrouwen verkleden en omgekeerd. De dopen moeten ook afgelopen zijn voor de winkels in de Nieuwstraat sluiten.

Dat zegt studentenbegeleider Marc Ophalvens van de HUB op de website van de bacheropleiding journalistiek van de Erasmushogeschool.

De maatregelen kwamen er in samenspraak nadat een 19-jarige student vorige maand werd verkracht. Hij kwam, verkleed als vrouw, terug van zijn studentendoop, toen hij nabij het Martelaersplein in Brussel door een groepje allochtone jongeren werd omsingeld. Ze stalen zijn gsm en duwden hem in een parking waar ze hem verkrachtten.

De daders werden gefilmd. Toch duurde het nog een maand vooraleer een 15-jarige jongen werd opgepakt. Dit weekend werd een tweede verdachte gearresteerd, een jongen van 17. Ze zitten opgesloten in een jeugdinstelling.

Bron: De Standaard 26 november 2012
http://www.standaard.be/artikel/det...121125_00381474

Eigen mening: Dit loopt nogal uit de hand zouden we kunnen zeggen. Onlangs werd er een statistiek vrijgegeven dat er in België zoveel groepsverkrachtingen waren, nu verkrachten ze ook al mannen. Dit voorval zegt ook wel wat over de veiligheid in Brussel! Hopelijk wordt er iets aan gedaan, want meer blauw op straat is er nog niet van gekomen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2012, 09:02
Eline.Martens Eline.Martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vosselaar
Posts: 87
Dat het zover moet komen vind ik zeer erg. Een studentendoop zou iets leuks moeten zijn voor de studenten. Het feit dat er dan andere mensen, die niets te maken hebben met de doop, hier zo mee omgaan vind ik zeker een probleem. Het is jammer dat er zo'n maatregelen genomen moeten worden.
Verder in het artikel staat dat er twee verdachten opgepakt zijn met de leeftijd van 15 en 17. Bij het lezen van deze leeftijden verschoot ik toch wel even. Als jongens van deze leeftijd al opgepakt worden voor een verkrachting dan denk ik dat er heel snel iets moet gebeuren om dit in de toekomst te vermijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th November 2012, 10:18
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Verkleedverbod is overwinning van de onverdraagzaamheid: straf het slachtoffer

Dit is echt de wereld op zijn kop. Bij mij komt dit artikel echt over als 'verkrachten mag, maar verkleden niet!'. Volgens mij is dit voorval echt te wijten aan het feit dat ons Gerecht helemaal niets doet om zulke zaken te voorkomen. Verkrachters worden amper gestraft en als deze verkrachters dan nog eens allochtonen zijn, vind ik dat er dringend stappen ondernomen moeten worden. Vrouwen zijn hier vrij, homo's zijn hier vrij, en dit geldt ook voor studenten. Zij die dit niet willen aanvaarden, kunnen beter eens overwegen om terug naar hun eigen land te gaan. Bovendien heb ik ook vernomen dat er geen grote kerstboom meer te zien zal zijn op de Grote Markt in Brussel omdat we anders alle andere godsdiensten zouden schofferen. Zouden we misschien binnenkort ook nog de Koran moeten lezen?!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th November 2012, 11:00
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Ik was gisteren naar de radio aan het luisteren en blijkbaar heeft de HUB toch nog geen verbod opgelegd, klopt dat? Wat nu waar is en wat niet weet ik niet ... Maar los daarvan vind ik het onwaarschijnlijk dat door dit voorval er een verbod zou kunnen komen zodat mannen zich niet meer in vrouwen mogen verkleden en omgekeerd tijdens fuiven en dopen. Ik begrijp enerzijds wel dat dit goed bedoeld is om zo meer veiligheid te creëren. Langs de andere kant ben ik het ook eens met de mening van Hanne. Je als vrouw verkleden in een man en omgekeerd is toch echt iets onschuldigs?! Volgens mij heeft de meerderheid dit al eens gedaan! Als sommigen daar dan aanstoot aan nemen en zoiets gruwelijk doen
dan moeten de studenten daar niet voor boeten maar moeten die allochtone jongeren harder aangepakt worden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th November 2012, 11:27
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Lien, volgens het Nieuwsblad is er nooit sprake geweest van een verbod, maar was de uitspraak een proactieve maatregel om de veiligheid van de studenten te waarborgen.

Als er inderdaad een verbod zou geweest zijn snap ik dit wel. De HUB moet wel acties ondernemen, een voorval als dit niet aanpakken of in de vergetelheid laten raken zou niet kunnen. Voorvallen als dit moeten aangepakt worden en hier zijn maatregelen voor nodig.
Natuurlijk vind ik ook wel dat dit een alleenstaand geval is dat niet had mogen gebeuren, maar jammer genoeg is het wel gebeurd en dan moeten er acties worden ondernomen.

Ik vind het schrijnend dat zo iets kan gebeuren. Vooral dat het hier gaat om aanranding door allochtonen, vind ik eigenlijk een voorbeeld van slechte integratie. Misschien hebben deze allochtonen aanstoot genomen aan het feit dat deze man verkleed was als vrouw, maar voor ons is dit normaal tijdens dopen, misschien wisten deze allochtonen niet dat het hier om een doop ging (of wel) en namen zij hier aanstoot aan. Niet dat ik het wil goedpraten! In tegendeel, dit soort voorvallen moeten voorkomen worden en ik denk dat het (al dan niet) verbod op het verkleden van mannen in vrouwen de symptomen aanpakt, maar niet de oorzaken, namelijk betere integratie van allochtonen.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th November 2012, 13:09
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 67
Ik vind het erg dat zoiets simpels als een studentendoop zo moet eindigen. Ik snap waarom de school het niet meer ziet zitten om jongeren zo verkleed te zien, na wat er gebeurd is, maar ik vind dat dit oplossingsgericht denken is, gepaard met het negeren van het echte probleem. Onder het motto "beter voorkomen dan genezen", zullen jongens zich binnenkort misschien niet meer als vrouw mogen verkleden, ook al doen ze hier eigenlijk niets verkeerds mee. De kern van het probleem wordt niet aangepakt, want die kern ligt helemaal niet bij de studenten, maar bij de aanranders. Als we alles moeten gaan vermijden wat hen "aan zou moedigen" om geweld te plegen, mogen jonge studentes dan binnenkort ook geen korte rok meer aan?

Laatst aangepast door Melissa Van Ostaeyen : 27th November 2012 om 13:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.