actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2018, 09:35
Sara.W*uters Sara.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 56
Belgische artsen: "Verbied rituele besnijdenissen bij jongens"

Verschillende Belgische artsen scharen zich achter het IJslandse plan om niet-medische besnijdenissen bij jongens te verbieden. "Waanzinnig dat wij op zo'n grote schaal kinderen verminken. En dat de ziekteverzekering dat terugbetaalt."

Het IJslandse parlement buigt zich over een voorstel waarbij de besnijdenis voor andere dan medische redenen bestraft wordt. Wie het toch doet, riskeert een celstraf van zes jaar. Het zou hiermee het eerste Europese land zijn dat niet-medische besnijdenissen bij kinderen verbiedt. Wereldwijd is ongeveer een op drie mannen besneden, voornamelijk uit religieuze en culturele overwegingen.
Professor endocrinologie en 'Topdokter' Guy T'Sjoen (UZ Gent) schaart zich resoluut achter het IJslandse plan. "Als dokter vind ik het een heel jammerlijke zaak dat wij vaak onnodig duizenden besnijdenissen uitvoeren per jaar. Bij jongens die dat zelf niet kunnen beslissen."
Hij benadrukt dat de structuur van genitaliën bij mannen en vrouwen heel wat gelijkenissen vertoont. "De binnenste schaamlippen van de vrouw zijn eigenlijk de voorhuid van de man. Wordt er gesneden in de binnenste schaamlippen van de vrouw, dan staat de hele wereld op zijn kop. Dan geeft Angelina Jolie daar speeches over, komt iedereen in de media om daar schande over te spreken en worden er klinieken opgericht. Bij jongens wordt gewoon geknipt. Dat is allemaal normaal. Als we hier binnen honderd jaar op terugkijken, dan gaan we ons de vraag stellen hoe het in godsnaam mogelijk is dat dit op zo'n grote schaal is kunnen gebeuren en dat de medische wereld hieraan heeft meegewerkt." Ook fertiliteitsexperte Petra De Sutter (Universiteit Gent) vindt dat er een verbod moet komen. "Dit tast de fysieke integriteit van jongens aan. Dit gebeurt zonder hun toestemming en valt dus eigenlijk onder 'slagen en verwondingen'. Godsdienstvrijheid kan bij mij nooit primeren op mensenrechten."

Kost van 2,7 miljoen euro
Wat hen nog meer tegen de borst stuit, is dat de ingreep op dit moment terugbetaald wordt door de ziekteverzekering. Voor zo'n 26.000 besnijdenissen per jaar komt dat op een kost van bijna 2,7 miljoen euro. "Waanzinnig", vindt T'Sjoen. "Terwijl onderzoek heeft uitgewezen dat er duidelijke nadelen zijn. Besneden mannen zijn duidelijk minder gevoelig dan niet-besneden mannen. Logisch, je knipt een stuk seksueel plezier weg. Eigenlijk is dit een verminking." Enkele maanden geleden publiceerde het Raadgevend Comité voor Bio-Ethiek het advies om rituele besnijdenissen niet langer terug te betalen. Het Comité benadrukte dat het niet aan de gemeenschap is om een ritueel gebaar financieel te ondersteunen. Uroloog Piet Hoebeke (UZ Gent) is het daar volmondig mee eens. "Die terugbetaling moeten we afschaffen. We moeten naar een redelijke kost, zoals in Nederland, waar het ongeveer 250 euro kost. Om het met een boutade te zeggen: een plechtige communie kost ook zoveel geld en wordt evenmin terugbetaald."

Debat durven aangaan
Toch is Hoebeke geen voorstander van een verbod. "Dat zal het probleem niet oplossen. Ze zullen een uitweg zoeken in een illegaal of niet-medisch circuit, met alle gevolgen van dien. Wel moeten we het debat durven aangaan met patiënten en uitleggen waarom we vinden dat de ingreep uitgesteld moet worden. Ik merk dat sommige mensen hierdoor wel degelijk afhaken. Dit is niet iets wat je van vandaag op morgen zult kunnen veranderen."

De Sutter vindt dat we die redenering niet kunnen volhouden. "Let wel, ik snap die argumentatie. Het is inderdaad veiliger om het in een ziekenhuis te doen. Maar dezelfde discussie hebben we ook gevoerd bij genitale mutilatie bij vrouwen. Daar is iedereen het er inmiddels over eens dat dit strafbaar is. Je kunt geen mensenrechtenschendingen goedpraten omdat het anders nog slechter zou zijn." Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) is niet van plan om aan de terugbetaling van rituele besnijdenissen bij minderjarigen te raken. "We mogen niet vergeten dat het om kleine kinderen gaat. Op deze manier brengen we hun gezondheid in gevaar. Dat kan niet de bedoeling zijn." Een verbod is volgens haar niet aan de orde omdat het moeilijk te controleren is of een besnijdenis al dan niet medisch noodzakelijk is.

eigen mening:
Ik ga er niet mee akkoord dat men een verbod op de besnijdenis wil zetten. Mensen strijden al eeuwenlang om hun godsdienst vrij te mogen uiten. Als de moslims dit willen doen door hun kinderen te besnijden, dan heb ik daar weinig problemen mee. Ik zou er ook zeker geen verbod op zetten, omdat er dan inderdaad mensen zullen zijn die op een andere manier zullen laten besnijden. Hier zullen ze dan risico lopen dat ze in een onveilig of onhygiënisch milieu terechtkomen, wat voor ernstige infectie of ziekten kan zorgen. Ik zou het echter niet erg vinden dat de staat stopt om besnijdenissen terug te betalen. Het is inderdaad correct wat het artikel zegt: een communiefeest kost ook veel, maar je moet het ervoor over hebben voor je geloof. Voor de besnijdenis mag dit van mij hetzelfde zijn.

bron: 20.02.18 https://www.demorgen.be/binnenland/...ngens-b336ea73/

Laatst aangepast door Sara.W*uters : 21st February 2018 om 09:54.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.