actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2010, 10:42
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Bisdom Brugge stuurt ouders naar de ‘dooples'

BRUGGE - Ouders die hun kind willen laten dopen in het bisdom Brugge, moeten vanaf Nieuwjaar ‘doopcatechese' volgen.

Het doopsel gaat er vanaf 1 januari anders uitzien in het bisdom van Brugge. Omdat ouders het nu te vaak zien als een vrijblijvend familiefeestje met een korte plechtigheid in de kerk en daarna een uitgebreide feesttafel, wil het bisdom dat er in de toekomst wat meer wordt nagedacht over de betekenis van het sacrament.

‘Het doopsel is iets heel belangrijk', zegt vicaris Koen Vanhoutte. ‘Het betekent dat het kind opgenomen wordt in de kerkgemeenschap en dat het dus zal leven volgens het christelijke geloof. We willen vermijden dat het doopsel die christelijke betekenis verliest en dat ouders het alleen zien als een gelegenheid om het nieuwe leven te vieren.'

En dus zal wie zijn kind wil laten dopen, vanaf volgend jaar eerst een ‘onthaalgesprek' moeten hebben met de priester, de diaken of de catechist die de doop zal uitvoeren. ‘En wat later worden de ouders ook verwacht op de doopcatechese', zegt Vanhoutte. ‘In één of twee avonden wordt de waarde en de betekenis van het doopsel uit de doeken gedaan. Dat kan tijdens een groepsgesprek, met andere jonge ouders. Er wordt tijdens zo'n bijeenkomst trouwens ook een babysit voorzien. Kunnen de ouders daar niet aanwezig zijn, dan komt de priester of diaken thuis langs om hen die uitleg te geven. We hopen ook dat peters, meters en eventueel grootouders aanwezig zijn. Kunnen ze niet, dan geven we hen een folder met wat uitleg.'

Per jaar worden nu minstens achtduizend kinderen gedoopt in het bisdom Brugge, dat de hele provincie West-Vlaanderen beslaat. Vanhoutte vreest niet dat ouders massaal zullen afhaken door deze nieuwe ‘verplichtingen'.

‘Het is niet de bedoeling dat we de ouders een lesje lezen', zegt hij. ‘Met voldoende variatie proberen we een te schoolse aanpak te vermijden. Er zijn trouwens al tal van parochies die die doopcatechese al lang hebben ingevoerd. We willen dat nu gewoon uitbreiden naar het hele bisdom.'

Volgens Jürgen Mettepenningen, de woordvoerder van de overkoepelende Bisschoppenconferentie, is het een trend dat er in álle bisdommen meer aandacht gaat naar het doopsel. ‘Het doopsel, het vormsel en de eucharistie zijn de centrale thema's tijdens dit pastorale werkjaar', zegt Mettepenningen. ‘In alle bisdommen wordt het belang van het doopsel in de verf gezet. Verspreid over heel Vlaanderen zijn er al tal van parochies die doopcatechese geven aan ouders en dat aantal neemt nog toe. Het is een trend die al een aantal jaar doorzet.'

Bron:
http://www.destandaard.be/artikel/d...ikelid=R131BULI
op dinsdag 26 oktober 2010

Mijn mening:
Is het wel zo'n goed idee om de ouders te verplichten om dooples te volgen?
Je kan nu de inhoud van de viering nog mee bepalen, maar als dit zo verder gaat, heeft de kerk weer alles in handen.
En wat betekend “christen zijn" vandaag de dag nog (na al die schandalen)?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2010, 11:19
Jan Cornelissen Jan Cornelissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 65
Als dit instituut zo blijft doorgaan zal er binnen een paar jaar niets meer van overschieten.
Er zullen ongetwijfeld veel ouders zijn die omwille van deze reden hun kind niet meer zullen laten dopen.
De kerk moet er rekening mee houden dat de mensen niet meer zo gelovig zijn als vroeger.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2010, 11:36
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Bij een geboorte van een kind is er altijd een feest. Is het nu een doopfeest of geen doopfeest de ouders zullen altijd iets organiseren om de geboorte van hun kleine spruit te vieren. Indien de ouders niet overtuigd zijn van het christendom als geloof gaan ze hun kind ook niet laten dopen in de huidige maatschappij. Mij lijkt de "doopcatechese" een overbodig gegeven dat de leegloop van de kerk enkel maar gaat versterken. Bovendien kan een pasgeboren kind toch niet beslissen of hij al dan niet christen wil worden. Dit is de beslissing van de ouders die hoogstwaarschijnlijk zelf al catechese gevolgd hebben voor hun communie. Een overbodig gegeven in mijn ogen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2010, 19:03
Yana Daems Yana Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 94
Het christendom moet inzien dat onze maatschappij steeds sneller evolueert. Maar nee, wat gebeurt er? De Kerk besluit om nog wat conservatiever te worden. Vroeger ging praktisch iedereen naar de mis. In mijn directe omgeving gaat het geloof met de jaren minder een rol spelen in het dagelijkse gebeuren van de mensen. Als ik nu aan leeftijdgenoten vraag wanneer ze naar de mis gaan, krijg ik steeds dezelfde antwoorden: bij een communie, een doopsel of een begrafenis.

Door ouders te verplichten een ‘doopcatechese’ te laten volgen, zullen steeds meer mensen afhaken van het christelijke geloof. Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen dit idee ronduit belachelijk vinden. Tijdens deze catechese worden de “waarden en betekenis van het doopsel uit de doeken gedaan”. Ik vraag mij af wat deze “waarden” bij sommige kerkleiders waard zijn?

Volgens mij heeft de Kerk dringend een lesje in nederigheid nodig. Het bisdom zou beter het imago wat opkrikken in plaats van een maatregel te verkondigen die het bisdom nog onpopulairder maakt bij het volk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.