actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2017, 14:15
Louize.D*Groote Louize.D*Groote is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Schoten
Posts: 30
Elke dag moeten wereldwijd 20.000 jonge meisjes in het huwelijk stappen

Wereldwijd trouwen er elke dag 20 000 meisjes op zeer jonge leeftijd. Dat staat in een nieuw rapport van de Wereldbank en de ngo Save the Children.

Ook in landen waar het verboden is bij wet, worden er nog kinderen uitgehuwelijkt. In Centraal- en West-Afrika stappen jaarlijks 1,7 miljoen kindbruidjes in een huwelijk. Wereldwijd gaat het in totaal om 15 miljoen meisjes per jaar. Ze komen in een zeer kwetsbare positie terecht. Vaak stoppen ze met school en worden ze zwanger, ook al is hun lichaam daar nog niet klaar voor. De kans op ernstige medische complicaties, zowel bij moeder als kind, is groot. Ook staan ze meer bloot aan huishoudelijk en seksueel geweld. Het is vandaag Internationale Meisjesdag en daarom vragen de Wereldbank en ngo Save the Children aandacht voor meisjes in zeer kwetsbare posities.

Armoede is de voornaamste drijfveer voor ouders om hun dochter zo jong uit te huwelijken. Het is een mond minder om te voeden en in Afrika krijgen ze vaak ook een bruidsschat in ruil. In sommige gemeenschappen willen ze het meisje ook "beschermen" tegen voorhuwelijkse seks.

"Wetten die kindhuwelijken verbieden zijn een stap in de goede richting", zegt ngo Save the Children "daarnaast moet er ook actief ingezet worden op meer gerichte informatie, om een gedragswijziging te forceren in de traditionele gemeenschappen."

Bron:
vrt, 11/10/2017, 07u35
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...lijken-per-dag/

Eigen mening:
Ik vind dat er meer aandacht moet besteed worden aan het bestrijden van kindhuwelijken. Naar mijn mening is het de verantwoordelijkheid van de overheden om hier iets aan te veranderen. Ik heb respect voor andere culturen, maar ik vind dat er bepaalde grenzen zijn die je niet mag overschrijden. Ik ben van mening dat een kind zoveel mogelijk beschermd moet worden tegen deze kindhuwelijken. Ik vind dat het kind de kans moet krijgen om eerst lichamelijk en mentaal te groeien naar een aanvaardbare leeftijd, vooraleer ze aan seksuele betrekkingen (moeten) beginnen. Aan deze seksuele betrekkingen zijn veel risico's gebonden. Ik vind dat de overheid deze risico's in beeld moet brengen aan de hand van het onderwijs. Ook ben ik van mening dat de overheden kindhuwelijken moeten verbieden bij de wet. Bij deze wet moet er ook gecontroleerd worden of deze nageleefd wordt of niet. Op die manier worden er vele meisjes gered uit deze omstandigheden. Maar ook aan de armoede moet er gewerkt worden. Vele gezinnen huwelijken de dochters uit, zodat ze dan minder eten hoeven voorzien en eventueel een bruidsschat krijgen. Daarom ben ik van mening dat er hulp moet aangeboden worden aan mensen in armoede, zodat zij zich niet genoodzaakt voelen om hun dochter uit te huwelijken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2017, 16:49
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Net zoals Louize vind ik dat het uithuwelijken op jonge leeftijd erg hard aangepakt moet worden. Culturele achtergrond kan geen reden zijn om jonge meisjes uit te huwelijken en laat staan zwanger te maken. Vaak wordt geloof en traditie gebruikt om deze onrechtvaardige situaties te rechtvaardigden. Situaties van armoede zijn heel erg maar is zeker geen deftige reden om een meisje in deze situatie te brengen. Hopelijk kan deze problematiek meer onder de aandacht gebracht worden om zo de jonge meisjes van deze situaties te verlossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.