actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2017, 19:41
Emmelie.V*rhoeven Emmelie.V*rhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Mol
Posts: 43
Elke dag 300 boetes voor gsm-gebruik achter het stuur

‘Papa heeft beloofd niet te gsm’en als hij rijdt.’ De boodschap prijkt dezer dagen langs de Vlaamse snelwegen - en dat is nodig, zo blijkt. Tijdens de eerste helft van dit jaar werden in ons land 52.528 boetes uitgeschreven voor gsm-gebruik achter het stuur.

Dat zijn net geen driehonderd boetes per dag. Het hoogtepunt hebben we dan wel achter de rug - dat viel in 2011 met 360 boetes per dag -, het aantal bekeuringen blijft intussen al bijna drie jaar lang ongewijzigd.

Bewijzen dat het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden gevaarlijk is, zijn er nochtans in overvloed. Zo loopt wie belt en rijdt tot vier keer meer risico op een ongeval. Voor wie achter het stuur een sms verstuurt, verhoogt het risico zelfs met factor 23. Het gevolg: elk jaar vallen er op de Belgische wegen op zijn minst 30 doden door gsm-gebruik achter het stuur.

Opvallend: het aantal fietsers dat betrapt wordt met de GSM in de hand nam vorig jaar met een derde toe ten opzichte van 2015. Boetes voor gsm’en achter het stuur bedragen bij onmiddellijke inning door de politie 116 euro. Handsfree bellen is niet strafbaar.

Dashcams

‘Ongetwijfeld tonen deze cijfers slechts het topje van de ijsberg’, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg bij minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon.

Als je weet dat in de eerste helft van dit jaar maar liefst 1.712.323 bekeuringen werden uitgeschreven voor overdreven snelheid, dan lijken die voor gsm’en plots een peulenschil. Doen we dat laatste dan minder? Wellicht niet. Uit een bevraging van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, eerder dit jaar, bleek dat twee op de drie Vlaamse autobestuurders wel eens met de gsm in de hand achter het stuur zit.

Maar in tegenstelling tot controles op overdreven snelheid, zijn die op gsm’en achter het stuur voorlopig honderd procent mensenwerk. Er worden geen camera’s voor ingeschakeld. Een mobiele patrouille van de politie moet chauffeurs op heterdaad betrappen.

‘Efficiëntere controle is noodzakelijk, bijvoorbeeld door ze te automatiseren’, zegt Van den Bergh. ‘Daarbij kunnen dashcams een belangrijke rol spelen. Zij filmen vanuit de politiewagen de omgeving en het gedrag van de bestuurders. Maar daarvoor moet de wet aangepast worden. De bevoegde ministers zeiden twee jaar geleden al die piste te zullen bekijken, maar voorlopig zonder gevolg.’

‘Verder kunnen ook moderne technologieën, zoals een “vliegtuigstand” voor de wagen en applicaties die inkomende berichten en mails tegenhouden, ingezet worden om het probleem aan te pakken’, zegt Van den Bergh.

Bron : De Standaard
Geraadpleegd op 13 november 2017
Link : http://www.standaard.be/cnt/dmf20171113_03183722

Mening: Ik denk dat dit wel degelijk een groot probleem is. Zoals hierboven is vermeld, vallen er elk jaar op zijn minst 30 doden door gsm-gebruik. Ik ben ervan overtuigd dat dit veel lager of zelfs weg kan vallen indien er strengere controles worden uitgevoerd, maar ik begrijp ook dat dit niet van de ene op de andere dag kan. De wet moet dan inderdaad aangepast worden zodat ook camera's of dergelijke als hulpmiddel gebruikt kunnen worden. Tegenwoordig heeft toch ook elke wagen bluetooth waarmee je handsfree kan bellen, maar ook de vliegtuigstand bestaat, maar deze worden zelden of nooit gebruikt door sommigen. Dit merk ik uit eigen ervaring met mijn ouders, grootouders, tantes en nonkels,...

Laatst aangepast door Emmelie.V*rhoeven : 13th November 2017 om 19:51.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2017, 08:58
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Elke dag 300 boetes voor gsm-gebruik achter het stuur

Mening:

Ik schrik op van de gegevens die worden aangehaald in het artikel (en niet enkel van diegene die gaan rond het gsm-gebruik achter het stuur). Het is inderdaad zo dat het gsm-gebruik mensenwerk is en door de politie op heterdaad betrapt moet worden, wat dus al veel minder vaak zal gebeuren dan een boete voor te snel rijden, omdat die door apparatuur gedaan kunnen worden. Ik moet mezelf ervan beschuldigen dat ik af en toe ook gebruik maak van mijn gsm achter het stuur, gewoon voor het wijzigen van het liedje bijvoorbeeld. Je bent hard afgeleid en die afleiding kan een aantal seconden duren. Ik ben me er ook van bewust dat dit zeer gevaarlijk is. Wat aangehaald wordt over de fietsers, vind ik ook zeker een correcte feit. Er zijn vaak fietsers die voortdurend zitten te sms'en op hun fiets, waardoor ze vaak over de baan slingeren zonder op te letten op het verkeer rondom hen. Een ongeval is denk ik snel gebeurd.

De moderne technologieën die aangehaald worden in het einde van het artikel zijn zeker mogelijkheden die we in onze gedachten moeten houden. Iets wat de ontvangst in je wagen wegneemt, kan zeker iets zijn wat nuttig kan zijn, maar er kunnen uiteraard ook nadelen aan verbonden zijn. Hoe zit het met passagiers die meerijden of met het handsfree bellen?

Over dat handsfree bellen... Ik ga akkoord met het feit dat dit minder afleidend is dat het degelijk vasthouden van je gsm aan je oor of het typen van een bericht, maar ik denk toch ook dat het handsfree bellen ook afleidend kan zijn. Wanneer het een gesprek is bijvoorbeeld dat minder fijn is of waarvan de bestuurder zich boos maakt, kan dit volgens mij ook invloed hebben op zijn/haar rijgedrag...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.