actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2017, 15:41
Graylan.B*oeckx Graylan.B*oeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 73
Een op drie werknemers ervaart ongewenst gedrag op het werk

Het afgelopen jaar heeft 34 procent van de werknemers één of meerdere keren te maken gekregen met pesten, discriminatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag of agressie op de werkvloer.

Dat blijkt uit cijfers van Mensura. De externe preventiedienst ondervroeg meer dan 10.000 personen over psychosociale factoren op het werk, waaronder het voorkomen van een vorm van grensoverschrijdend gedrag.

Agressie, fysiek of verbaal, komt het meest voor als ongewenst gedrag: een kwart gaf aan hier het voorbije jaar al eens mee geconfronteerd te zijn. Daarna komen pesten en discriminatie (13 pct). Twee procent kreeg af te rekenen met seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Vrouwen zijn vaker het slachtoffer van ongewenst gedrag dan mannen: 37 pct van de ondervraagde vrouwen zei het afgelopen jaar daar minstens één keer mee geconfronteerd te zijn, tegenover 32 pct bij de mannen. Werknemers jonger dan 25 jaar ondervinden het minst ongewenst gedrag tijdens hun werk: 27 pct kreeg het voorbije jaar te maken met één of meerdere vormen van grensoverschrijdend gedrag, tegenover 38 pct in de leeftijdsgroep van 45-54 jaar, die het hoogst scoort.

Werkgevers zijn sinds 2014 verplicht om een preventiebeleid op te stellen ter bestrijding van psychosociale risico's op de werkvloer. Mensura pleit voor een helder preventiebeleid met duidelijkheid over algemeen aanvaarde maatschappelijke grenzen, en dringt er ook op aan het ongewenste gedrag bespreekbaar te maken.

Volgens Heidi Henkens, psychologe bij de externe preventiedienst, moeten werknemers ook hun grenzen durven stellen. 'Zodra er gevoelens van ongemak, irritatie of angst zijn, is het belangrijk dat slachtoffers dat aangeven en duidelijk maken dat grenzen worden overtreden. Mensen die ongewenst gedrag ervaren, moeten hierover kunnen praten met een vertrouwenspersoon binnen de organisatie of met een preventie-adviseur.'

Eigen mening:
Ik vind dit persoonlijk zeer hoge cijfers. Als ik zie dat 1/3 werknemers ongewenst gedrag ervaart op het werk, moet hier zeker iets aan gedaan worden. Hier moet hard tegen opgetreden worden als dit zich voor doet, maar nog beter is om te voorkomen. Daarom is het goed dat er sinds 2014 een verplicht preventiebeleid is.
Ik verschiet er ook niet van dat het percentage bij vrouwen hoger ligt dan bij vrouwen. Vrouwen zijn hier vaak iets kwetsbaarder voor en durven zich soms in mijn ogen iets minder te verzetten en voor zich op te komen. Mannen zullen dan ook weer minder snel toegeven dat ze gepest worden.
Dat het meeste grensoverschrijdend gedrag zich voordoet in de leeftijdscategorie van 45 tot 54 jaar verwondert mij. ik had zeker gedacht dat deze mensen zich volwassener zouden gedragen.

Bronvermelding:
Bronvermelding:
• Knack
• Gepubliceerd: 23/11/2017 om 14:45
• Geraadpleegd: 23/11/2017 om 15:20
https://www.knack.be/nieuws/belgie/...mal-930429.html
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2017, 16:12
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Het afgelopen jaar heeft 34 procent van de werknemers één of meerdere keren te maken

Mening:

Het onderwerp van dit artikel is iets dat de laatste tijd steeds meer en meer naar voor komt in het nieuws. Het is pas een hele heisa geweest rond het grensoverschrijdend gedrag van Bart de Pauw, nu is er opnieuw een artikel verschenen met cijfers. Dit keer gaat het niet enkel over seksueel grensoverschrijdend gedrag, maar wordt elk gedrag dat overschrijdend is op de werkvloer besproken. Dat is ook zeker iets dat moét kunnen. Er moét over gesproken kunnen worden. Uit het artikel verneem ik dat de jongere generatie minder in aanraking komt met het grensoverschrijdend of ongewenst gedrag dan de oudere generatie. Dat is toch iets wat me meteen opviel. Je zou denken dat men het gemunt zou hebben op de jongere generatie, omdat zij er net bij gekomen zijn. Zij zullen misschien de jobs van de oudere generatie overnemen in de toekomst, in mijn denkkader zou dat een aanstoot kunnen zijn om dupe te zijn van ongewenst gedrag op de werkvloer, maar dat is dan toch niet zo? (Of misschien in mindere mate...). Dat vrouwen vaker te maken hebben met ongewenst gedrag is iets wat ik verwacht had. Je wordt als vrouw gezien als het zwakkere geslacht, het geslacht dat naïef is en alles maar op zich laat komen... Heel jammer, want er zijn écht vrouwen die opkomen voor zichzelf. Die hun mannetje kunnen staan. Dit zou elke vrouw moeten kunnen. Het blijft jammer dat er ongewenste dingen gebeuren op het werk. Je bent collega's, je bent een vriendengroep, een team... Het zou een fijne bedoening moeten zijn, je bent bijna dagelijks met elkaar, je hebt misschien zelfs samenwerkingen met elkaar, hoe kan het dan dat er ongewenst gedrag blijft optreden... Je bent er om je job te doen en je job graag te doen. Alle andere dingen (dan heb ik het over pesten, discriminatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag...) zijn gewoon overbodig. Het zou niet mogen gebeuren... Ik ben blij dat er een verplicht preventiebeleid is, want voorkomen is altijd beter dan oplossen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.