actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2015, 08:31
Lotte.R*bberecht Lotte.R*bberecht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 68
Burundi haalt uit naar België en familie Michel

De regerende partij in Burundi, de CNDD-FDD, heeft België gisteren opnieuw met de vinger gewezen. Ons land wordt ervan beschuldigd "te zoeken naar middelen om de terroristen te steunen". Met de term "terroristen" verwijst het Burundese regime naar mensen die zich verzet hebben tegen de omstreden derde ambtstermijn van president Pierre Nkurunziza.

"België is de belangrijkste bron van de Burundese problematiek. Hoe kan het beweren dat het zich afstandelijk opstelt als het deelneemt aan het conflict. Dat is alsof de beulen zich omgevormd hebben tot handhavers van het recht, en de oplossing voor het conflict vervolgens door de beulen wordt opgelegd. Zoiets heb ik nog nergens gezien", staat in een mededeling van Pascal Nyabenda, voorzitter van de partij CNDD-FDD.

België wordt er in de mededeling van beschuldigd de tegenstanders van Nkurunziza van wapens en geld te voorzien.

Ook het "maffieuze beleid" van gewezen minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel en zijn familie wordt aan de kaak gesteld. Op die manier verwijst de partijvoorzitter meteen ook naar de huidige Belgische premier Charles Michel.

In Burundi is het onrustig sinds president Pierre Nkurunziza in april aankondigde dat hij een derde ambtstermijn ambieert, hoewel dat in strijd is met de grondwet. Volgens de VN kwamen er sindsdien bij protesten tegen de president en bij verschillende incidenten al meer dan 240 mensen om het leven.

Het voormalige Belgische mandaatgebied heeft voorbije weken al meermaals uitgehaald naar ons land. België wordt ervan beschuldigd pogingen te ondernemen om de regering in Bujumbura met geweld omver te werpen.

bron: de morgen

eigen mening: Dit artikel is een beetje een kwestie van slecht, slechter, meest slecht. Is het goed dat de president zomaar de grondwet kan aanpassen om zelf langer aan de macht te blijven? Neen, natuurlijk niet. Maar is het dan beter om mensen te laten sterven? Helemaal niet! En waarom moet België zich daarin moeien? Is de VN niet groot genoeg, dat ons landje zich er persoonlijk bij moet moeien? Ik moet eerlijk zijn, ik wist niet dat België geld stuurde naar Burundese rebellen. Ligt dat aan mij? Of omdat het niet gebeurd is? Omdat het in overleg was met de VN? Of omdat de regering het geheim wilde houden? Zoals ik al zei, het is een beetje een kwestie van waarden tegen elkaar afwegen. Wie moeten we beschermen en tegen welke prijs?

Laatst aangepast door Lotte.R*bberecht : 26th November 2015 om 08:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.