actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2014, 22:05
michiel.v*ndyck michiel.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 42
“Regeerakkoord is kaakslag voor renovatie en arbeidsongeschikte bouwvakkers”

“Regeerakkoord is kaakslag voor renovatie en arbeidsongeschikte bouwvakkers”


Het regeerakkoord vormt een regelrechte kaakslag voor de bouwsector. Zo reageert Bouwunie donderdag op de gepubliceerde tekst van het akkoord. Ze viseert met name een btw-maatregel en de uitbreiding van het gewaarborgd inkomen bij arbeidsongeschiktheid. Ook de Confederatie Bouw reageert teleurgesteld op beide maatregelen.

“Terwijl de onderhandelaars het akkoord voorstellen als een akkoord waarin jobcreatie centraal staat, heeft Bouwunie ernstige bedenkingen bij de haalbaarheid daarvan in de bouwsector”, meldt de unie van bouw-kmo’s in een persbericht.

Btw voor renovatie

De eerste maatregel die Bouwunie viseert, is de beslissing om het verlaagde btw-tarief van 6 procent alleen nog toe te passen op werken aan woningen ouder dan 10 jaar. Tot nu toe was dat 5 jaar.

“Een maatregel die een enorme negatieve impact zal hebben op de tewerkstelling in reguliere bouwondernemingen”, zegt Bouwunie. Ze vreest dat de verstrenging meer zwartwerk en andere fraudesystemen in de hand zal werken.

De Confederatie Bouw zei woensdag al dat de btw-verstrenging zou leiden tot een terugval van de activiteit van ongeveer 0,3 tot 0,5 procent. Ook zij vreest voor een toename van het zwartwerk.

Gewaarborgd loon

Daarnaast reageert de bouwsector scherp op de plannen om de periode van gewaarborgd loon bij arbeidsongeschiktheid te verlengen tot twee maanden.

“Dit is een aanslag op de overlevingskansen van de bouwondernemingen”, zegt Bouwunie. “Deze maatregel is, als hij bevestigd wordt, totaal onaanvaardbaar en onverantwoord tegen de achtergrond van oneerlijke concurrentie en sociale dumping die de bouwmarkt vandaag kenmerkt”, voegt de Confederatie Bouw toe.


bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20141009_0...kte-bouwvakkers

mening: De stelling van de Bouwunie met betrekking voor BTW voor renovatie vind ik persoonlijk wat overdreven. Ik vind dat die vijf jaar verschil niet massaal zullen leiden tot meer zwartwerk en meer fraude. Wat het gewaarborgd loon betreft, ben ik het wel met hem eens. Hun argumenten zijn volgens mij juist en één maand is volgens mij al meer als genoeg.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.