actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th October 2014, 10:36
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Maximumfactuur in basisonderwijs stijgt met tien euro

Maximumfactuur in basisonderwijs stijgt met tien euro
Vanaf volgend schooljaar bedraagt de maximumfactuur voor kleuters 40 euro. Voor leerlingen uit het lager onderwijs wordt dat 80 euro.

Scholen mogen per schooljaar maar een beperkt bedrag aan ouders vragen voor daguitstapjes, een museumbezoek, schoolboeken, zwemlessen of het abonnement op een tijdschrift. Momenteel bedraagt die ‘maximumfactuur’ maximaal 70 euro voor alle leerlingen uit het lager onderwijs. Voor kleuters wordt een onderscheid gemaakt volgens leeftijd.

Voor zowel het kleuter- als het lager onderwijs gaat die factuur vanaf volgend schooljaar de hoogte in, met gemiddeld 10 euro. Vanaf 1 september 2015 bedraagt het nieuwe plafond 40 euro voor alle kleuters, zonder leeftijdsonderscheid, en 80 euro voor alle leerlingen uit het lager onderwijs.

De Vlaamse regering heeft er vorige vrijdag een ontwerp van decreet van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voor goedgekeurd, en zet naar alle waarschijnlijkheid komende vrijdag het licht op groen. Het optrekken van de maximumfactuur moet het grootste deel van de besparingen in de werkingsmiddelen van het basisonderwijs compenseren.

Bron: www.standaard.be, 7/10/2014

Mening: Ik vind het jammer dat scholen 'gedwongen' worden om meer geld te vragen aan de ouders. Wanneer de scholen minder krijgen maar wel meer mogen vragen aan de ouders, hebben ze eigenlijk geen keuze. Maar toch zal er bespaard moeten worden. Daarom vind ik het een goede manier dat iedereen wat moet bijdragen. Als iedereen dat beetje meer betaald, zijn er al grote besparingen gebeurd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th October 2014, 12:22
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Het is goed dat men werkt aan de besparingen. Daarom is het niet zo'n slecht idee om de maximumfactuur wat te verhogen. Maar ik vraag me dan af waar het zal stoppen. Voor veel mensen is het onderwijs voor hun kinderen al duur en kunnen kindjes vaak niet mee op uitstap omdat er gewoonweg geen geld voor is. Dit vind ik jammer. Als ze de prijzen nog eens verhogen, wordt dat probleem ook nog eens groter. Ik denk dat ze ergens een middenweg moeten zoeken waarbij ze kunnen besparen maar dat ouders ook niet opeens veel meer geld moeten betalen. Het gaat hier om onderwijs en iedereen heeft er recht op, dus ook de mensen die het niet zo breed hebben in onze samenleving.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.