actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2010, 08:20
liselotte.glassée liselotte.glassée is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 86
Vlaams onderwijs scoort slecht in aanleren democratische attitudes

Het onderwijs in Vlaanderen scoort in vergelijking met andere Europese landen slecht op het aanleren van democratische en maatschappelijke attitudes. Dat bericht De Morgen vandaag op basis van een internationale vergelijkende studie waaraan in Vlaanderen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en Universiteit Antwerpen (UA) meegewerkt hebben.

Vlaanderen is goed in de overdracht van kennis. Maar wanneer scholieren voor het onderzoek bevraagd werden, scoorden ze slecht op democratische attitudes. De Vlaamse scholier is samen met de Nederlandse van alle West-Europese leerlingen het meest terughoudend ten opzichte van de multiculturele samenleving en immigranten. Ook scoren ze slecht inzake geloof in democratische waarden.

Qua bekommernis voor het milieu zijn de Vlaamse leerkrachten top, maar in vergelijking met de Europese collega's geven ze minder om het bevorderen van kennis over de instituties of het bevorderen van de kennis over rechten en plichten als burger. Verder blijkt dat 71 procent van de scholieren thuis nooit over politiek en sociale kwesties discusseert.

"We oogsten wat we gezaaid hebben", reageert Vlaams minister van Onderwijs pascal Smet (sp.a). "Voor wiskunde hebben we bijvoorbeeld specifieke eindtermen, voor 'actief burgerschap' zijn die een stuk vager." Een van de oplossing voor Smet is het inzetten van leraars met masterdiploma naast diegene met bachelordiploma in het lager secundair. (belga/adv)
22/11/10 06u27

Mijn mening: Dat wij als Belgen zwak scoren op het gebied van democratische attitudes verbaast mij eigenlijk niet. En ik denk dat daar ook wel genoeg redenen voor zijn. Dat weinig scholieren over politiek praten, komt volgens mij. De hervorming van onze regering bijvoorbeeld. Ik ben ook één van de leerlingen die zich niet graag bezig houdt en ik weet er dan ook niets van. In het middelbaar word je ook niet bepaald gestimuleerd om bezig te zijn met politiek en wanneer je het nieuws niet bekijkt weet je van niets iets. Het probleem dat wij zeer terughoudend zijn ten opzichte van immigranten en de multiculturele samenleving is dan weer minder makkelijk verklaarbaar. Misschien heeft het te maken met alle incidenten die op het nieuws komen en waarbij immigranten betrokken waren? Zo krijg je namelijk al snel een algemeen beeld over deze mensen. Ik ben wel blij dat wij goed scoren op het vlak van kennis. Dan toch een pluspuntje in dit artikel!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.