actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2011, 17:06
Kira-Lynn.Moris Kira-Lynn.Moris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Booischot
Posts: 23
Etiket op voedingswaren moet voortaan meer info bevatten

Etiket op voedingswaren moet voortaan meer info bevatten

Het etiket van voedingswaren moet voortaan meer informatie bevatten, volgens een regel die sinds vandaag van kracht is. Zo moet er informatie gegeven worden over de voedingswaarde van het product, de allergenen en de herkomst van de producten of de ingrediënten. Er is wel een overgangsperiode van drie jaar voorzien om bedrijven de tijd te geven hun etiketten aan te passen.

De nieuwe maatregel komt er op basis van een akkoord dat de Europese lidstaten hadden bereikt en dat nu ook in de Belgische regelgeving is omgezet. De nieuwe regels gaan in vanaf vandaag, maar de verplichting geldt pas vanaf 22 november 2014. Vanaf die dag zal het Federaal Voedselagentschap (FAVV) ook beginnen met het uitvoeren van controles.

Voedingswaarde
Concreet houden de nieuwe regels in dat de etiketten op alle voorverpakte voedingsmiddelen de voedingswaarde van het product moeten vermelden. Het gaat om de energiewaarde, het vetgehalte en de hoeveelheid verzadigde vetzuren, koolhydraten, suikers, eiwitten en zout. Ten tweede krijgen allergenen een prominentere plaats op het etiket dan nu al het geval is. Daarnaast moet ook het land van oorsprong vermeld worden op varkensvlees, schapenvlees, geitenvlees en gevogelte. Voor rundvlees gold deze verplichting al langer.

Horecasector
Er wordt nog nagegaan hoe de regels ook toegepast kunnen worden bij de voedingsmiddelen die niet voorverpakt zijn, een probleem dat zich vooral in de horecasector stelt. "We zijn momenteel met de sector aan het bekijken hoe we die details verder kunnen uitwerken", aldus Jan Eyckmans van de FOD Volksgezondheid. (belga/lpb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...-bevatten.dhtml

Eigen mening:

Ik vind dit een goede invoering. Als je allergisch bent aan bepaalde voedingsmiddelen, is dit zeker noodzakelijk. Ook wanneer je gewoon wil weten wat er in zit. Naar mijn mening was dit bij de meeste voedingsmiddelen toch al zo, maar er kan natuurlijk altijd voor verbetering gezorgd worden. Wanneer ze de vernieuwing dan toch gaan invoeren, vind ik wel dat ze de lettertjes wat groter mogen maken en woorden die onduidelijk zijn, die je zelfs niet probeert uit te spreken omdat ze te moeilijk zijn, verklaren en uitleggen wat het is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2011, 17:32
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Dit moet zeker gebeuren.
Mijn vader heeft een gluten-intolerantie en we moeten altijd kijken wat er inzit en of er geen gluten inzitten. Bij sommige producten staat er bij: kan gluten bevatten, maar bij de meeste niet. Vaak laat dit ons dan in onwetendheid en weten we dus niet of hij het mag eten of niet. Als alle allergenen op het product zijn denk ik dat het voor veel mensen makkelijker zou zijn. Vooral in deze tijden, want er zijn steeds meer mensen allergisch voor verschillende dingen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2011, 18:27
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Citaat:
Orgineel gepost door Laure.Mylemans
Dit moet zeker gebeuren.
Mijn vader heeft een gluten-intolerantie en we moeten altijd kijken wat er inzit en of er geen gluten inzitten. Bij sommige producten staat er bij: kan gluten bevatten, maar bij de meeste niet. Vaak laat dit ons dan in onwetendheid en weten we dus niet of hij het mag eten of niet. Als alle allergenen op het product zijn denk ik dat het voor veel mensen makkelijker zou zijn. Vooral in deze tijden, want er zijn steeds meer mensen allergisch voor verschillende dingen.


Ik deel de mening van Laure Mylemans. Ik heb mijn eindwerk gemaakt over coeliakie, ook wel beter gekend als glutenintolerantie. We bespraken dus ook uitgebreid de etikettering van de voedingsmiddelen. Wat bleek uit ons (klein) onderzoek. Vele voedingsmiddelen vermelden inderdaad wel de allergenen, maar deze waren vaak zo klein geschreven dat mensen al speciaal moesten gaan zoeken naar de vermelding. Ik hoop dus dat in de wetgeving ook iets gezegd gaat worden over de grootte van het lettertype.

Verder denk ik dat het geen kwaad kan dat andere voedingsmiddelen uitdrukkelijker op de etiketten vermeld worden. Het maakt het inkopen van voeding voor een consument enkel makkelijker!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.