actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2011, 09:24
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Vroege opsporing Alzheimer... via de neus

Wetenschappers blijven zoeken naar manieren om Alzheimer vroeg op te sporen of zelfs te voorspellen. Duitse wetenschappers bijvoorbeeld hebben een neustest ontwikkeld, die jaren voor het uitbreken van de ziekte en de symptomen kan voorspellen of je Alzheimer zal krijgen of niet.
In het neusslijmvlies bevindt zich de proteïne tau, dat hersencellen beschadigt en vernietigt en daarmee ook het geheugen aantast. Een onderzoek van dat neusslijmvlies kan aantonen of de proteïnen al verspreid zijn naar de hersenen of niet.

Op die manier kan vroeg worden vastgesteld of een patiënt Alzheimer zal krijgen of niet. Dat is belangrijk omdat met een behandeling in de vroegste fases de ontwikkeling van de ziekte enorm kan vertragen. Alzheimer is tot nu toe ongeneeslijk.

Zenuwuiteinden in het oog
"We wisten al dat het eiwit tau ook terug te vinden was in de zenuwcellen van de ogen. Dus eerst zochten we naar een manier om een diagnose te stellen via een retinascan, door een fluorescerende verf te gebruiken. Dat was de enige manier om de afzetting van het eiwit in de ogen zichtbaar te maken voor de dokter. Maar terwijl we daar aan werkten, beseften we dat het eiwit zich ook in het neusslijmvlies moest bevinden, wat nog betere resultaten gaf", aldus professor Boris Schmidt.

Conclusie na onderzoek
Gelijk kregen ze en het verband was zelfs lineair: hoe meer eiwit er aangetroffen werd in het neusslijmvlies, hoe erger het geheugen van de onderzochte patiënten eraan toe was. "Zo'n verband was nog nooit gevonden via oogonderzoek", aldus nog professor Schmidt. In totaal werd weefsel van 100 overleden Alzheimerpatiënten onderzocht.

Er is nog een tweede voordeel aan de methode: een neusonderzoek is veel minder pijnlijk en ingrijpend dan een onderzoek aan de ogen. (edp)

bron:www.hln.be
datum: 22/11/2011

Mening: Als dit inderdaad zo is dat men via het neusslijmvlies de ziekte vroegtijdig kan opsporen is dit een enorme vooruitgang. Ik weet dat wanneer er nu iemand in je familie Alzheimer heeft en hieraan overleden is, je een onderzoek kan laten doen of jij er ook drager van bent. Maar dan denk ik van als je als jonge twintiger of eventueel nog een tiener al weet dat je later Alzheimer gaat krijgen je geen leven meer hebt. Zeker niet wanneer je die persoon die het had hebt zien aftakelen. Dan vind ik dit een beter onderzoek. Ik hoop dat ze hier nog verdere onderzoeken op blijven doen, zodat er met de jaren ook een geneesmiddel op de markt kan komen om het toch nog beter in de hand te houden of zelfs te genezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2011, 10:21
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Eindelijk een beetje resultaten in het onderzoek naar Alzheimer. Maar de wetenschap is er nog lang niet. Ik ben blij dat ze dit al kunnen 'voorspellen'. Als er veel mensen in je familie last hebben van deze ziekte, dan kan je je laten testen. Zo kom je te weten of je dit ook gaat krijgen en kan men ervoor zorgen dat de ziekte gaat vertragen, wat toch al heel wat is. Het is niet leuk dat je op vroegere leeftijd weet dat je alzheimer gaat krijgen, maar je kan iedereen er zo wel op voorbereiden. Dit klinkt heel erg, vind ik zelf, maar je kan dan ook laten opmaken of je euthanasie wil laten plegen of niet. Sommige mensen hebben een bepaalde trots, en deze wordt gekrenkt wanneer ze zo hard aftakelen. Het is erg om bijvoorbeeld je altijd fiere grootvader ineens helemaal anders te zien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2011, 11:09
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Vroege opsporing Alzheimer... via de neus

Ik vind het een hele vooruitgang als de wetenschap heeft ontdekt dat Alzheimer via de neus (vooral het neusslijmvlies) kan worden ontdekt. Op die manier wordt er opnieuw een basis gevormd om verdere vooruitgang te bekomen wat betreft deze aandoening.
Alzheimer is een aandoening die vandaag de dag heel wat slachtoffers heeft gemaakt, en het is nog altijd niet volledig te genezen. Meeste mensen die hieraan lijden, zullen uiteindelijk ook overlijden. Er is wel een mogelijkheid om als nazaat van deze persoon te laten onderzoeken of je zelf ook Alzheimer hebt. Dat is natuurlijk wel goed omdat je jezelf dan goed kan voorbereiden, maar anderzijds gaat dan ook een heel stuk van je leven voorbij aan de gedachten en angsten hieromtrent (wat Lieselotte al heeft aangehaald).
Ik blijf wetenschappelijk onderzoek nog steeds belangrijk vinden om oplossingen en genezingen te zoeken voor zaken die nog steeds onbeantwoord blijven en zijn!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.