actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th November 2011, 20:40
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
'Rokerslong' derde doodsoorzaak in westerse wereld

Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) of ook wel 'rokerslong' genoemd, is de derde doodsoorzaak in de westerse wereld. Dat meldt de Belgische Vereniging voor Pneumologie dinsdag, in het kader van de Wereld COPD-Dag op 16 november. De vereniging waarschuwt voor de onomkeerbare gevolgen van de chronische longziekte, waarvan het aantal getroffen mensen steeds blijft toenemen.
"Enkel in België alleen al is er sprake van minstens 500.000 patiënten", aldus Guy Joos, Professor Pneumologie van het UZ Gent en voorzitter van de Belgische Vereniging voor Pneumologie. "Het aantal mogelijke Belgische COPD-lijders wordt echter geschat op zo'n 680.000. Bij amper de helft van hiervan is de diagnose al gesteld".

Preventief sensibiliseren en het vroeg vaststellen van de ziekte zijn van levensbelang. "Het probleem is echter dat, gedurende ten minste de helft van de evolutie van de ziekte, de patiënt zich niet van de aandoening bewust is. Het gaat dan onder andere om symptomen als regelmatig hoesten, slijmen ophoesten en kortademigheid. Wanneer de patiënt zich wel bewust begint te worden van deze symptomen, zit hij al in een vergevorderd, onomkeerbaar stadium van zijn ziekte."

COPD, dat in 9 op de 10 gevallen rokers en ex-rokers treft, is een langzame longaandoening die ontstaat ten gevolge van een vernauwing van de luchtwegen. De aandoening is niet te genezen, maar kan wel behandeld worden om de levenskwaliteit te verbeteren.

__________________________________________________ ____________________________

Dat roken slecht voor de gezondheid is, wisten we al langer dan vandaag. Nu blijkt dat de zogenaamde "rokerslong" de derde doodsoorzaak is in onze westerse wereld.
Ik vind dit persoonlijk best beangstigend want velen zullen denken 'Wat is nu een sigaretje?' of 'Je moet toch van iets dood gaan?', maar een prettige dood lijkt me het toch niet.
Ik hoop dat dit artikel sommige mensen kan wakker schudden. Roken is een vreselijke verslaving, ze vreet aan je zonder dat je het weet en als je het begint te voelen is het meestal te laat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2011, 22:54
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Toen ik de titel zag was ik ergens toch wel verrast. Ik wist dat roken hoog in de lijst stond als doodsoorzaak, maar op de derde plaats dat vind ik toch vrij hoog. Zoals Ann Cornelis al zei, "Wat is nu een sigaretje?" het gevaar kan zich ook in kleine dingen verschuilen. Bedenk nu eens als roker hoeveel sigaretten je rookt op een maand en vervolgens op jaarbasis. Het getal kan nogal groot uitvallen voor sommige mensen. Dus ergens is het ook te begrijpen dat dood door roken in de top 3 staat.
Mensen kunnen wel zeggen, als we op alles moeten gaan letten wat gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid, kunnen we beter niets meer doen. Deze stelling is enigszins waar, maar persoonlijk zou ik het toch niet al te vaak uittesten. De zin die dan in mijn hoofd komt is 'Men moet het lot niet tarten'.
Ik kan nu wel zeggen dat roken dodelijk is net zoals vele mensen dat doen, maar dit haalt weinig uit. Doordat ik dit zeg zal bijna niemand stoppen met roken, maar ja wie ben ik om hun leven te bepalen in verband met wat ze niet mogen doen? Toch zou ik willen zeggen: rokers als je niet kan stoppen met roken nadat je dit soort artikels hebt gelezen, denk dan aan 'Is roken het allemaal wel waard?'. Als je niet kan stoppen, probeer dan in ieder geval het aantal sigaretten te verminderen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th November 2011, 10:05
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Dat sigaretten schadelijk waren, wisten we al langer, maar dat het de derde doodsoorzaak is in de westerse wereld? Dat is toch wel even schrikken...
Het lijkt een zo onschuldig dingetje en och, één trekje kan toch geen kwaad? Maar voor je het weet ben je een zogezegde gelegenheidsroker, en uiteindelijk mondt dit uit in een echte verslaving. En wat dan? Dan ben je al bezig met je eigen graf te graven, zo blijkt.
Ondanks alle maatregelen die men al heeft ondernomen - de pakkende foto's en teksten op de sigarettenpakjes, het rookverbod, ... - blijven de mensen roken. Het is een raar gegeven: het stinkt, het is ongezond en toch kan men er maar niet afblijven...
Nu ik dit artikel heb gelezen, zou ik de mensen toch willen aanraden om nog een keer goed na te denken vóór je begint, of vóór je naar je volgende sigaret grijpt. Het is een dodelijke verslaving zonder voordelen, dus waarom hiermee doorgaan?
Als je leven je lief is, dan handel je met je verstand en stop je met roken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2011, 12:26
jessica.vanlooy jessica.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Herentals
Posts: 23
Rokerslong

Dit is weer een artikel dat absoluut een waarheid bevat, maar of het nu gaat helpen, dat betwijfel ik toch. Je kan het een beetje vergelijken met een auto ongeluk. Een bestuurder van een grijze Mercedes reed 30 per uur te snel, daardoor miste hij zijn bocht en kwam zo om het leven. Wanneer we daar voorbij zouden rijden, zouden we misschien 20 meter vertragen om even te kijken wat er gebeurt is en dan scheuren we er terug vandoor. Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, zoals ook niet iedereen rookt, maar ik vind het een beetje hetzelfde principe. Ik vind wel dat je de mensen er moet op blijven wijzen en misschien komen ze ooit allemaal tot inzien, maar dan zullen we toch allemaal heel veel geduld moeten hebben denk ik!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th November 2011, 13:18
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Bron

Ik heb zojuist gemerkt dat ik de bron van mijn artikel nog niet vermeld heb. Bij deze dus. http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...se-wereld.dhtml
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th November 2011, 14:30
Bart.Rijmenams Bart.Rijmenams is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heist-op-den-berg
Posts: 25
een rokerslong, HA HA HA, ik kan niet zeggen dat het me raakt dat rokers eraan kapot zouden kunnen gaan. alleen al uit de arrogantie die men heeft om naast een ander persoon te gaan staan, zitten, hangen, noem het zoals je wil. dit klinkt misschien een beetje ZEER grof maar bedenk je eens hoe vaak jij passief mee rookt, hoeveel schade wordt er bij jou toegebracht als je daar zo staat met een wandelende schoorsteen naast je hoofd?? ik denk dan, als je je leven wilt opgeven voor een domme sigaret dan moet je het zelf weten maar betrek er dan een ander niet bij!!!!! en by the way als ze al op pakjes sigaretten afbeeldingen en teksten moeten zetten om mensen af te schrikken, is men veel te laat. eens het pakje is gekocht ga je daar toch niet meer op letten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.