actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2011, 14:45
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Lotgenoten steunen VRT-nieuwsanker na diagnose borstkanker

'Martine, kanker is niet gelijk aan doodgaan'

Honderden mensen drukten gisteren via het internet hun steun uit aan Martine Tanghe, bij wie deze week borstkanker is vastgesteld. Ook bekende lotgenoten spreken haar moed in. 'Ze moet het heel goed onthouden: kanker is niet gelijk aan dood', zegt CD&V-politica Marianne Thyssen.

'Het is op een tiental dagen na een jaar geleden dat ook bij mij borstkanker werd vastgesteld', zegt Marianne Thyssen, Europees parlementslid voor CD&V. 'Drie maanden ben ik out geweest, maar het lijkt nu alsof dat al heel lang geleden is. En zo probeer ik er ook mee om te gaan: kijken naar wat voor mij ligt in plaats van wat achter mij ligt.'

Het is zeker niet aangenaam om de diagnose te krijgen, zegt Thyssen. 'En het wordt voor Martine Tanghe zeker geen aangename periode. Maar ik kan als ervaringsdeskundige één ding zeggen: kijk om je heen en trek je op aan het feit dat zo veel vrouwen hetzelfde hebben meegemaakt.'

Sterke vrouw
Eén op de negen vrouwen krijgt ooit het verdict van de dokter. 'In mijn omgeving kon ik onmiddellijk vijftien tot twintig vrouwen bedenken die al borstkanker gehad hadden en die het er goed van af hadden gebracht. Daar trok ik mij enorm aan op. Kanker is niet gelijk aan doodgaan, in tegenstelling tot wat heel veel mensen denken. Dat moet ze heel goed onthouden. We hebben een uitstekende gezondheidszorg, je bent in goede handen. En Martine Tanghe is ongetwijfeld een heel sterke vrouw.'

Honderden mensen drukten gisteren via de website van onze krant of elders op het internet hun steun uit voor Martine Tanghe. Ze is als nieuwsanker bij VRT dan ook elke avond in heel Vlaanderen te gast in de huiskamer. 'Ook ik kreeg ontelbare reacties, kaartjes, brieven... Mijn huis heeft die hele periode vol met bloemen gestaan', zegt Marianne Thyssen. 'Die steun doet deugd. Het maakt het gevecht niet minder zwaar, maar het helpt toch.'

Steun en goede raad
Een van de steunbetuigingen kwam van VRT-collega Leo Stoops. 'Ik heb haar onmiddellijk gebeld om haar als ervaringsdeskundige mijn steun te betuigen', zegt Stoops, bij wie twee jaar geleden longkanker werd vastgesteld. 'Alle collega's die het hebben meegemaakt, hebben met haar gebeld.' Ook op onze website reageerden veel (ex-)kankerpatiënten of hun familieleden met steun en goede raad.

Magie tussen lotgenoten
Zangeres Nicole Josy van het duo Nicole & Hugo, bij wie vijf jaar geleden een borst geamputeerd werd nadat er een gezwel was ontdekt, reageert aangeslagen op het nieuws. 'Martine mag ons altijd bellen', zegt ze. 'Dat is ook zo bij onze fans: de vragen over kanker beantwoorden we allemaal. We staan klaar voor mensen die het nieuws pas hebben vernomen. Tussen vrouwen die borstkanker gehad hebben, voel je magie.'

Nicole is vorig jaar genezen verklaard. 'Maar ik ga nog elk jaar trouw op controle in juni. Eind april, begin mei komen de zenuwen daarvoor. Al probeer ik te blijven genieten van het leven: drie weken na mijn operatie stond ik alweer op de scène. Graatmager, maar ik stond er. Ik hoop dat het Martine Tanghe even goed vergaat.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GI23HVOKJ
De Standaard, zondag 06 november 2011, Koen Baumers
--------------------------------------------------

Wanneer ik de kranten opensla om te kijken wat er zich allemaal afspeelt in de wereld, krijg ik het vaak benauwd. Er gebeuren zoveel gruwelijke dingen, mensen kunnen zo gevoelloos met elkaar omgaan en er wordt zo vaak nodeloos geruzied. Maar wanneer ik artikels lees zoals dit, dan besef je dat er altijd mensen zijn die nog wél in alles het goede zien. Kijk maar naar de moedige woorden van Marianne Thyssen en Nicole Josy. Ik vind het schitterend om te zien dat mensen elkaar zo kunnen steunen, dat geeft mij een warm gevoel vanbinnen. Martine Tanghe krijgt enorm veel steunbetuigingen van mensen die ze niet eens kent, er staan honderden mensen klaar om met haar te praten over deze gruwelijke ziekte. Misschien is dat niet haar manier om dit te verwerken, maar weten dat er zoveel mensen om je geven en voor je klaarstaan, moet volgens mij ergens een geruststellend gevoel teweeg brengen. Het zal een moeilijke periode worden maar zoals Marianne Thyssen ook zegt, is kanker zeker niet altijd gelijk aan doodgaan. Ook Martine Tanghe zal goede en slechte momenten kennen, maar ik ben er van overtuigd dat zo lang je niet opgeeft er altijd hoop is!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.