actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 09:49
willem.van.huffel willem.van.huffel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 73
Natuurlijk zoetmiddel stevia officieel toegelaten

Zoetstoffen die gehaald worden uit het Zuid- Amerikaanse plantje stevia mogen worden gebruikt als additieven in voedingsproducten. Daarmee wordt een al jaren aanslepende discussie afgerond.


Steviolglucosiden, het zoetmiddel dat gehaald wordt uit de blaadjes van het plantje stevia zijn niet schadelijk voor de gezondheid, hebben de wetenschapsmensen van de European Food Safety Authority (EFSA) vastgesteld.

Ze mogen daarom gebruikt worden in voedingsstoffen. Steviolglucosiden zijn zelfs goed voor de volksgezondheid, leest ook Jan Eyckmans van het Belgische ministerie van Volksgezondheid in de analyses van de wetenschappers.

"De zoetstoffen bevatten helemaal geen calorieën en zijn dus perfect voor mensen met neiging tot obesitas. Als natuurlijke vervanger voor suiker zijn ze ook uitstekend voor diabetici."

Europa geeft de steviolglucosides vanaf vandaag vrij. Dit betekent dat ze na twintig werkdagen door de voedingsindustrie kunnen worden gebruikt en in de voedselketen mogen komen. Het gaat voorlopig enkel nog maar om de glucosides. Het eigenlijke plantje stevia zelf wordt nog niet vrijgegeven voor consumptie.

Er lopen nog onderzoeken om na te gaan of stevia toch niet toxisch zou zijn.

De discussie om stevia sleept al jaren aan. In bepaalde kringen werd gesuggereerd dat de lobby van de suikerindustrie en de suikerbietboeren de introductie van stevia zou tegenwerken.

Jan Eyckmans heeft daar twijfels bij. "Wetenschappelijk onderzoek naar toxische effecten van voedingsadditieven lopen doorgaans vele jaren. Er zijn overigens al wel meer alternatieven voor suiker op de markt dan enkel de steviolglucosides."

MB

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...toegelaten.aspx

Mening:
Als ik dit lees, heb ik eerder positieve gedachten bij het artikel. Ik wist niet dat er planten worden gebruikt om producten zoeter te maken in plaats van suiker. Zoals ze in dit artikel al vermeldde, zou het gebruik van deze plant een opluchting zijn voor mensen die neigen naar obesitas. Dit kan veel betekenen voor deze mensen. Dat het eigenlijke plantje niet wordt vrijgegeven voor consumptie begrijp ik wel. Als de mensen ineens al de planten zou gebruiken dan heeft de markt voor Stavia bijna geen schijn van kans om iets op te bouwen. Natuurlijk is het logisch dat de suikerindustrie tegen is want er is nog een concurrent op de markt.
Aangezien dat Stevia nog niet heel veel gebruikt is, is het nog wel oppassen voor zijn mogelijke negatieve gevolgen. Tijd kan dit alleen maar uitwijzen.
__________________
It is amazing just how deep the principle of war is rooted in human nature. My archives contain war stories that are thousands of years old. Although the strategies have evolved, the motives seem to remain the same. Greed, envy, power and possessions always play a central role ...
(anno 2070 producers, E.V.E.)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2011, 19:43
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik vind het zeker positief dat Stevia eindelijk wordt toegelaten in België en heel Europa. Professor Jan Geuns van de K.U.Leuven ijvert al jaren voor de toelating van dit product op de Europese markt en volgens hem zijn er tot nu toe geen enkele toxische stoffen bekend. Het zou me verbasen als men dit in de toekomst toch nog zou ontdekken. Zelf zie ik alleen maar voordelen. De zoetstoffen uit het Latijns-Amerikaanse plantje zijn 300 keer zoeter dan suiker en bevatten geen calorieën! Het zou ook beter zijn voor de bloeddruk en de cholesterol. Ik denk niet dat stevioglycosiden onze suiker vanaf nu zal vervangen, maar in veel frisdranken kan men nu wel het gehalte aan suiker doen dalen. Belgische chocolade met stevia is alvast op komst, liet deredactie.be weten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.