actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 19:45
veerle.pleysier veerle.pleysier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Sint-Lenaarts
Posts: 43
Verkeer wijzigt 4 keer in 12 dagen

Verkeer wijzigt 4 keer in 12 dagen
HASSELT - In de Vooruitzichtstraat in Hasselt is het verkeersreglement drie keer veranderd op amper vijf dagen tijd. En het is nog niet gedaan: komende maandag wordt het weer gewijzigd. Khalid Sellam
De bewoners van de Vooruitzichtstraat in de wijk Runkst weten niet wat hen overkomt. Zonder dat ze erom hadden gevraagd, werd op woensdag 2 december plots eenrichtingsverkeer ingevoerd. 'We waren wel dolgelukkig', zegt Margriet Martens (73). 'We hadden weer allemaal parkeerplaatsen, het was minder druk en er werd minder gereden omdat aan het begin van de straat paaltjes waren geplaatst.' Het eenrichtingsverkeer maakte ook een einde aan het sluipverkeer dat de files op de drukke Sint-Truidersteenweg wilde vermijden.

Mooie liedjes duren echter niet lang. Vijf dagen later, op maandag 7 december, kwam de stad zonder te waarschuwen op haar beslissing terug. De paaltjes werden uit de grond gehaald en er kwamen andere verkeersborden. 'Ik keek uit mijn venster en zag de auto's weer in twee richtingen rijden', zegt Nicole Lateur (55).

Volgens het stadsbestuur ging het maar om een proefperiode. 'Hoe kunnen ze na amper vijf dagen al een correcte evaluatie maken?' vraagt de buurt zich af. Inmiddels is een petitie opgestart.

Schepen van Verkeer Rob Beenders (SP.A) geeft nu toe dat er een inschattingsfout is gemaakt. 'We hebben de toestand wat onderschat. Op papier leek het plan te kloppen, maar verkeer is niet altijd een zwart-wit gegeven. Bovendien is Runkst een moeilijke wijk als het op verkeer aankomt. Het is een dichtbevolkte buurt met veel auto's en smalle straten.'

Volgens de stad was door het eenrichtingsverkeer de hele buurt niet meer toegankelijk. 'We kregen klachten van winkels, scholen en bewoners van nabijgelegen straten.' Kort samengevat: het eenrichtingsverkeer was een verademing voor de Vooruitzichtstraat, maar de omliggende straten klaagden steen en been.

Volgende maandag zou de zaak eindelijk uitgeklaard moeten zijn. Dan wordt na overleg met politie en bewoners weer eenrichtingsverkeer ingevoerd. In de omgekeerde richting weliswaar.

Bron: www.nieuwsblad.be
Mening: Ik vind dit toch zeer raar. Ik kan niet begrijpen dat je na 5 dagen al kan besluiten dat het geen goed systeem is. Dit vraagt volgens mij meer tijd en meer gesprekken. Ook vind ik dat ze de mensen van die wijk moeten laten weten dat de verkeerssituatie daar verandert. En ze moeten iedereen aan horen. Want uit dit artikel kan ik besluiten dat ze vooral geluisterd hebben naar omstaanders en niet naar de mensen die in die wijk wonen. Volgens mij kunnen de gemeentewerkers hun tijd ook beter steken in iets anders. Want die werken waren dus eigenlijk voor niets uitgevoerd en zo te horen zullen er binnenkort weer nieuwe werken worden uitgevoerd wanneer het verkeer weer verandert. Uiteindelijk zorgt die wijziging voor heel wat verwarring, wat je best kan vermijden als het op verkeer aan komt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.