actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2015, 07:08
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Helft Vlamingen langdurig behandeld voor chronische ziekte

Te hoge bloeddruk, astma, depressie, diabetes. De helft van de Vlamingen moet langdurig worden behandeld voor een chronische aandoening, en dat aantal stijgt nog. Almaar meer patiënten nemen ook langdurig geneesmiddelencocktails. En daar houden de huidige richtlijnen voor behandelingen van ziekten nog te weinig rekening mee, klinkt het bij experts.

Niet minder dan de helft van de Vlamingen heeft last van minstens één aandoening waarvoor hij of zij langdurig moet worden opgevolgd. Het vaakst kampen de patiënten met een te hoge bloeddruk, astma, depressie of diabetes. Of met een combinatie van de ziekten: 1,8 miljoen Vlamingen, of 30 procent, heeft twee of meer chronische aandoeningen.

Vandaag stelt Bert Vaes, onderzoeker aan het academisch centrum voor huisartsgeneeskunde van de KU Leuven, de cijfers rond chronische aandoeningen in Vlaanderen voor op een academische zitting ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van Intego. Dat is een netwerk dat data van meer dan honderd Vlaamse huisartsen verzamelt, goed voor de gegevens van 380.000 verschillende patiënten. Ze zijn representatief voor de bevolking, waardoor de Leuvense onderzoekers een goed beeld hebben van de gezondheid van de Vlamingen en welke geneesmiddelen zij van hun huisartsen krijgen.

Vergrijzing

Uit de cijfers van Intego blijkt dat het aandeel Vlamingen met de diagnose ‘chronisch ziek’ sterk is gestegen. In 2000 had 40 procent van de patiënten een chronische aandoening, in 2013 was dat al de helft.

Tot de meest voorgeschreven chronische geneesmiddelen behoren cholesterolverlagers, bloeddrukverlagers, maagzuurremmers, antidepressiva, aspirine en diabetesmedicatie. Het medicatiegebruik, zeker in combinatie, is niet zonder risico. Vaes: ‘Soms werken geneesmiddelen elkaar tegen. Bij vijf of meer verschillende middelen is dat een reëel risico.’

Bron: De Standaard, vrijdag 9 oktober 2015

Mening:
Ik vind het zeer onrustwekkend dat zoveel Vlamingen te kampen hebben met een chronische ziekte. Uit het artikel kan je halen de het aantal personen zeer snel stijgt. Ik vraag mij af hoe het komt dat zoveel Vlamingen last hebben van een bepaalde aandoening waarvoor ze langdurig opgevolgd moeten worden en medicatie moeten nemen. Uiteraard zal de vergrijzing van de bevolking hier zeker wel iets mee te maken hebben. Oudere mensen slikken sneller cholesterolverlagers of pillen om de bloeddruk te verlagen. Ik denk dat dokter ook eens wakker geschud moeten worden en moeten zoeken naar middelen die beter zijn voor de patiënt. Want langdurig medicatie innemen, dan spreek ik vooral over zware medicatie, kan schadelijk zijn voor het lichaam. Deze cijfers geven aan dat heel wat Vlamingen medicatie nemen en dat vind ik niet zo heel goed. Het lijkt dat we alsmaar sneller grijpen naar medicatie om een probleem op te lossen. Medicatie is niet altijd de beste oplossing om een probleem te verhelpen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.