actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 12:07
Joëlle.Van.den.Mooter Joëlle.Van.den.Mooter is offline
[Joëlle]
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: vlimmeren
Posts: 107
Vlamingen leven niet op straat, ze leven in hun huis

"Vlamingen leven niet op straat, ze leven in hun huis"
wo 09/05/2012 - 11:44

Vlaams viceminister-president en minister van Inburgering Geert Bourgeois ligt onder vuur naar aanleiding van de brochure "Migreren naar Vlaanderen". Die brochure werd gisteren in Marokko voorgesteld en zal worden uitgedeeld aan mensen die overwegen om naar ons land te verhuizen. Er staan enkele opmerkelijke passages in "Migreren naar Vlaanderen". Zo staat er in te lezen "Vlamingen leven niet op straat. Ze leven vooral in hun huis", "Iemand pijn doen, ook uw partner of uw kinderen, is verboden" en "Het leven in Vlaanderen is duur. In de meeste gezinnen werken beide partners om alles te kunnen betalen".

Niet iedereen ziet de goede bedoelingen van de brochure in, maar minister Bourgeois verdedigt de campagne. "Je moet kijken naar de doelgroep", vertelt hij. "Mensen met een universitair diploma die naar Vlaanderen komen zoeken zelf de nodige informatie op. Het is belangrijk om een brochure te hebben voor laaggeschoolden die basisinformatie meegeeft."

Rest nog maar de vraag of we zelf allemaal zo'n goede Vlamingen zijn. "Kinderen moeten op tijd op school zijn", "Mensen gaan niet zomaar bij elkaar op bezoek, ze maken een afspraak" en "Vlamingen eten groenten, fruit, aardappelen, pasta en rijst", staat ook in de brochure. Wie zich nog illusies zou maken: in "Migreren naar Vlaanderen" staat dat het weer bij ons wisselvallig is en dat het vaak regent. Gedaan met het mooie weer van Marokko dus.


Zinnen uit "Migreren naar Vlaanderen"
- Het weer is wisselvallig en het regent er vaak.
- Hoe verschillend mensen ook zijn, in Vlaanderen is iedereen gelijk. Iedereen heeft dezelfde rechten en plichten, ongeacht geslacht, religie, afkomst, inkomen, uiterlijk, seksuele voorkeur… Man en vrouw zijn gelijkwaardig. Zij hebben dezelfde rechten, thuis en op het werk.
- Wie werkt, betaalt belastingen. Dat is verplicht.
- In Vlaanderen komt eerst de wet, dan de godsdienst.
- De meeste Vlamingen proberen gezond te leven.
- Vlamingen zijn stipt: als je iets moet doen om 9u, dan doe je het ook om 9u.
- Mensen gaan niet zomaar bij elkaar op bezoek. Ze maken meestal eerst een afspraak. Ze zijn gesteld op hun privacy.

BRON: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...geringsbrochure

EIGEN MENING: Ik vind het op zich geen verkeerde brochure. Ik ben er van overtuigd dat heel wat mensen in (onder andere) Marokko, totaal niet op de hoogte zijn van hoe het er in ons land aan toe gaat. De brochure benadrukt het feit dat Vlaanderen veel regels heeft en dat bepaalde opvattingen anders zijn dan in sommige landen. Hiermee doel ik onder andere op: het verschil in machtsverhoudingen tussen relgie en overheid, het gelijk zijn van de man en de vrouw, de bescheidenere manier van omgaan met elkaar... Die informatie moet toch op de één of andere manier tot ginder geraken? Ik denk dat zo'n brochure nodig is en echt aanstootgevend vind ik de inhoud niet. De brochure is trouwens niet alleen voor Moslims bedoelt, maar voor imigranten in het algemeen (Polen, Roemeniërs, Marokkanen, Russen...) en daarmee wordt ook rekening gehouden in de brochure (vb: getuigenissen van een Rus). Toch snap ik waarom mensen die al in België wonen, deze aanstootgevend vinden. Zij kennen het hier al en zijn misschien voorbereid naar hier vertrokken, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Laatst aangepast door Joëlle.Van.den.Mooter : 9th May 2012 om 12:21.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.