actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th March 2009, 16:18
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
100 000 euro voor doventolken in secundair onderwijs

De 63 dove leerlingen die les volgen in het "gewone" secundaire onderwijs in Vlaanderen, krijgen vaker een tolk gebarentaal ter beschikking. Vanaf volgend schooljaar zullen ze alles samen 14.210 uren gebruik kunnen maken van een doventolk. Dat is gemiddeld 225 uur per leerling.
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke trekt daarvoor honderduizend euro voor uit. Volgens Vandenbroucke is dat bijna een verdubbeling van het aantal uren in vergelijking met het begin van zijn legislatuur, vijf jaar geleden. Het aantal dove leerlingen is in die periode gestegen van 53 naar 63. Er komt vanaf volgend schooljaar ook een 'vlindertolk', die kan inspringen wanneer een vaste tolk ziek is.

Bron: Het Nieuwsblad van dinsdag 17 maart 2009 p12

Opmerking 225 uren op jaarbasis komt overeen met ongeveer 6 uren per schoolweek. Dit is niet veel voor een leerling die gemiddeld 28 uren per week les krijgt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2009, 19:32
Lien.Luyten Lien.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Noorderwijk
Posts: 86
Een heel goed initiatief volgens mij, maar het blijft gewoon te weinig. Deze kinderen hebben hier zó veel aan. Zes uren van de 28 uren is eigenlijk niks. Met het vooruitzicht op meer en meer kinderen uit het buitengewoon onderwijs naar het gewoon onderwijs, hoop ik dat dit aantal uren nog sterk gaat stijgen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th March 2009, 15:45
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Het zijn inderdaad te weinig uren. Men probeert zoveel mogelijk leerlingen i.p.v. naar het buitengewoon onderwijs naar het gewoon onderwijs te sturen. Dit is goed voor de leerlingen maar ik vind dat men ook wat aan de leerkrachten mag denken. Het is moeilijk les te geven als leerkracht als je speciale aandacht moet geven aan leerlingen die een handicap hebben. Het is nu al moeilijk om je lessen gezien te krijgen, dus zeker als er leerlingen met een handicap in je klas zitten zonder een helper, zoals bv. een tolk gebarentaal. Ik heb er helemaal geen problemen mee dat ze zoveel mogelijk leerlingen naar het gewoon onderwijs sturen, maar er moet wel voor genoeg hulp en bijstand gezorgd worden zodat de leerlingen zeker kunnen volgen en geen achterstand hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th March 2009, 17:38
liselore.verbercht liselore.verbercht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Merksem
Posts: 18
Ik vind het op zich goed dat deze leerlingen geďntegreerd worden in het gewone onderwijs. Maar dat de leerlingen in dit geval gaan van volledige dagen begeleiding naar 6 uur per week vind ik raar. Ik denk dat gewoon onderwijs sowieso al moeilijk te volgen is voor deze leerlingen. Is het dan niet irrealistisch als we verwachten dat deze leerlingen bijna volledig zelfstandig deze stap kunnen zetten? Uren vrijmaken voor de begeleiding van deze leerlingen kan toch niet volledig een nieuwe kost zijn. Als er minder leerlingen naar het buitengewoon onderwijs gaan, worden de kosten hier minder. Dat zou toch al een deeltje moeten compenseren, niet?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.