actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2012, 13:58
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Status die copyright op Facebook opeist is onzin

De statusupdates op Facebook waarmee je je copyright kan opeisen op alle inhoud die je op de site plaatst, zijn onzin. Dat zegt advocaat Bart Van den Brande.

Als je weer eens een van je Facebook-vrienden ziet posten dat ze ‘in antwoord op het nieuwe beleid van Facebook hun copyright opeisen', kun je daar gerust even hartelijk om lachen en het bericht links laten liggen.

‘Je moet je copyright helemaal niet opeisen door dat in je status te zetten', zegt Bart Van den Brande, advocaat bij Sirius Legal, aan Clickx. ‘Eigen werken met artistieke waarde, daar heb je sowieso zelf alle rechten op. Voor een gewone vakantiefoto geldt dat niet, voor een foto met een idee erachter wel.'

Maar bij het aanmaken van een account op Facebook geef je al aan akkoord te gaan met de gebruikersvoorwaarden. ‘En daarin staat dat Facebook jouw content mag hergebruiken in licentie', zegt hij. ‘Maar je behoudt wel het copyright op de inhoud die op de site komt.'

Van waar komt dat foute bericht dan? Van een Engelstalig kettingbericht, zo blijkt, dat afgeleid is van een (ook vals) bericht dat verspreid werd toen Facebook eerder dit jaar de beurs opging.

Bron: www.standaard.be
Datum: 26/11/2012

Eigen mening:
Hoewel ik zelf moet toegeven dat dit eerder naar sensatie neigt, is het de achterliggende boodschap die ik belangrijk vind. Mensen denken niet meer na bij zulke (relatief belangrijke) beslissingen als copyright en dergelijke. Ik begrijp niet dat iemand van deze tijd nog in zulke praktijken trapt. Het gaat hier weliswaar om iets onschuldig en er is geen schade berokkend, maar het is het zelfde principe als het geval met de valse bankiersmails. Internetgebruikers geloven tegenwoordig bijna alles wat op hun scherm komt, gewoon omdat het op internet staat. Nu, niet iedereen trapt hier in en ik weet dat er veel mensen zijn die deze statusupdates zagen en er eens mee lachten (ik incluis), maar jammer genoeg zijn er nog genoeg naïevelingen op het wereldwijde web.

Laatst aangepast door M*thi De Pauw : 26th November 2012 om 14:04. Reden: Teveel geplakt
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.