actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2007, 00:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Aantal executies zijn wereldwijd met een kwart gedaald

Aantal executies zijn wereldwijd met een kwart gedaald


BRUSSEL - Vandaag, op de internationale dag tegen de doodstraf, roept de mensenrechtenorganisatie Amnesty International alle regeringen op een VN-resolutie goed te keuren voor een wereldwijd moratorium op de doodstraf. Amnesty ziet alvast een positieve trend: vorig jaar werden een kwart minder executies uitgevoerd.



133 lidstaten van de Verenigde Naties hebben de doodstraf in de wet of in de praktijk afgeschaft. Vorig jaar voerden volgens Amnesty International slechts 25 landen executies uit.

Het grootste deel - 91 procent - van die executies vond plaats in een beperkte groep landen: in China, Iran, Irak, Pakistan, Sudan en in de Verenigde Staten. Het hoogst aantal executies per inwoner werd opgetekend in Koeweit, gevolgd door Iran.

Vorig jaar werd een positieve trend opgetekend. Het aantal geschatte executies wereldwijd daalde met 25 procent tegenover het jaar voordien. In 2005 werden nog minstens 2.148 terdoorveroordeelden geëxecuteerd, vorig jaar ging het om minstens 1.591 mensen.

Europa is doodstrafvrij, met uitzondering van Wit-Rusland. Centraal-Azië evolueert volgens de mensenrechtenorganisatie duidelijk in de richting van de afschaffing van de doodstraf. Zo schafte Kirgizië in juni de doodstraf af voor alle misdrijven, behalve in het geval van een aantal uitzonderlijke misdrijven. Kazachstan heeft sinds 2003 een moratorium op executies, Tadzjikistan sinds 2004. Ook Oezbekistan werkt op dit moment aan de afschaffing van de doodstraf.

Vorig jaar voerden slechts zes Afrikaanse landen executies uit. In maart 2007 zette Ghana 36 doodstraffen om in levenslange opsluiting. Het hooggerechtshof van Malawi verklaarde in april de verplichte doodstraf ongrondwettelijk. Nigeria kondigde in mei aan gratie te zullen verlenen aan terdoorveroordeelden ouder dan 60, die al meer dan tien jaar in de dodencel zitten. Rwanda schafte in juli de doodstraf af voor alle misdrijven.

In Amerika voeren enkel nog de Verenigde Staten de doodstraf uit. Maar ook daar keert de trend. Steeds meer Amerikanen beginnen zich af te keren van executies. Vorig jaar werden er 53 executies uitgevoerd, meteen het laagste aantal in de afgelopen tien jaar.

In Azië schaften de Filipijnen de doodstraf af in juni 2006. In april vorig jaar had de Filipijnse president Gloria Arroyo nog meer dan 1.200 terdoodveroordelingen omgezet in levenslang.

Ook in China, dat weliswaar in het rijtje staat waar vorig jaar de meeste executies zijn uitgevoerd, wordt het steeds moeilijker de doodstraf uit te spreken. Elke terdoodveroordeling moet sinds januari dit jaar eerst worden goedgekeurd door het Chinese hooggerechtshof.

In de Maghreblanden Marokko, Algerije en Tunesië wordt het debat over de afschaffing van de doodstraf gevoerd. De Marokkaanse waarheidscommissie, die slachtoffers van de staatsterreur uit de jaren '70 hoorde, adviseerde in 2005 de doodstraf af te schaffen.

De wereld is vorig jaar een stuk opgeschoven in de richting van de universele afschaffing van de doodstraf: 87 landen volgden het voorbeeld van de Filipijnen. Daarnaast schaften nog eens 11 landen de doodstraf af, behalve voor uitzonderlijke misdaden, zoals oorlogsmisdaden.

Polen probeerde in 2006 in de andere richting op te schuiven. In juli pleitte president Lech Kaczynski voor de herinvoering van de doodstraf in Polen, en met uitbreiding in heel Europa. De Liga van Poolse families, een minderheidspartij in de regeringscoalitie, kondigde daarna een Europese campagne aan voor de herinvoering van de doodstraf.

Een woordvoerder van de Europese Commissie diende de Polen in augustus van repliek, en noemde de doodstraf in strijd met de Europese waarden. (iro)

www.amnesty.org


DS, 10-10-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2007, 14:59
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Gaat de goede richting uit

Goede zaak misschien zijn er binnen enkele jaren geen doodstraffen meer. De doodstraf is eigenlijk geen straf, ik denk dat het grotere straf is om levenslang te krijgen. Dan heb je geen toekomst en zal je altijd met de feiten worden geconfronteerd. De doodstraf moet afgeschaft worden. Dit is blijkbaar een echte westerse mening want ik las net dat zowat 60% van de Amerikanen ervoor is, onbegrijpelijk voor mij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2007, 17:29
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ik kan niet zeggen dat ik een complete tegenstander ben van de doodstraf. Ikvindt dat er uitzonderingen moeten bestaan op de regel van geen doodstraffen, wil jij bijvoorbeeld Dutroux een tweede kans gaan geven ? K'dacht het niet. Maar dan opnieuw het probleem zal zijn dat we een geschikt iemand moeten vinden die deze delicate uitzonderingregels moet kunnen maken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2007, 21:25
jonas.de.ceulaer jonas.de.ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herenthout
Posts: 94
Ik vind het een stap in de goede richting. De doodstraf is eigenlijk nog een primitief en verschrikkelijk iets. Stel je voor dat een onschuldige de doodstraf krijgt en later komt uit dat die onschuldig was, gewoon verschrikkelijk. Dus ik ben zeker niet voor de doodstraf, want er bestaat nog zoiets als een tweede kans. Maar voor mij hangt die tweede kans ook af van hetgene waar de persoon schuldig van wordt verklaard. Een diefstal is volgens mijn mening minder erg als een moord. Ik neem nu het voorbeeld van Lennart nl. Marc Dutroux. Net als hij vind ik dat een dergelijk iemand geen tweede kans verdient. Ik heb al heel wat mensen gesproken die vinden dat Dutroux echt de doodstraf verdient. Hij heeft tenslotte enkele kinderen vermoord. Maar ja, waar leg je de grens? Welke persoon verdient de doodstraf en wie niet? Een dilemma waar nog veel over moet gesproken worden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th October 2007, 13:49
jessica.luyckx jessica.luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: brecht
Posts: 65
Ik vind het heel goed dat de doodstraf word afgeschaft maar waar gaan we al die gevangen laten, de gevangenissen zitten nu al bijna overvol.
En ik vind dat als een persoon die zoveel mensen heeft vermoord, heeft hij dan nog wel het recht om te leven.
Ik vind het een primitief iets maar ik vind dat er uitzonderingen moeten bestaan. Maar waar moeten we de lijn trekken van hij verdient de doodstraf en hij niet.
En als men mensen levenslang geven. wie betaald hun verblijf in de gevangenis... Komt het geld gewoon uit de hemel vallen ofzo. Sommige verdienen de doodstraf vind ik, en sommige niet. Maar waar is de lijn

Laatst aangepast door jessica.luyckx : 13th October 2007 om 13:54.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th October 2007, 16:18
Julie De Ceulaer Julie De Ceulaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 76
Ik ben eigenlijk tegen de doodstraf. Als regering ben je tegen het vermoorden van mensen, want je wilt de moordenaars straffen. Is het dan verantwoord dat je net hetzelfde gaat doen en de misdadigers gaat executeren? Ik vind dat de regering het goede voorbeeld moet geven door de misdadigers een tweede kans te geven. En door iemand te executeren straf je niet alleen de persoon zelf, maar ook de familie. De misdadiger voelt maar even pijn, maar de familie blijft achter met het verlies. Maar langs de andere kant; als iemand echt een weerzinwekkende misdaad heeft begaan, is die persoon het dan nog waard om tijd, geld en eten in te steken?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th October 2007, 18:05
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 91
Het gaat dan inderdaad eindelijk de goede richting uit.
Maar ik denk dat vooral in Amerika de mentaliteit nog sterk moet veranderen. Ik kan het ook nog altijd niet begrijpen dat iemand voor de doodstraf is.
Wij hebben hierover een paar jaar geleden in de klas ook al een serieus gesprek over gehad en dan komen er inderdaad een heleboel argumenten boven die voor de doodstraf pleiten.
We moeten die mensen dan opsluiten in gevangenissen en daar kruipt veel geld en plaats in, maar ik vind dit nog steeds geen goed argument.
Ik geef toe dat Dutroux een crimineel is die ik liever niet op straat tegenkom, maar om hem nu te executeren, dat vind ik wel ver gaan.

Ik vind ook dat een levenslange gevangenisstraf een veel ergere straf is dan de doodstraf. Als je weet dat je na een zware misdaad je hele leven in een gevangenis gaat moeten doorbrengen en nooit meer een normaal leven kunt opbouwen, denk ik dat dit meer afschrikt dan wanneer je de doodstraf krijgt.
Sommige redeneren dan misschien wel: 'Ik moet toch niet lang lijden en dan ben ik ineens van de miserie vanaf'

Ik vind dus dat we dan beter investeren in onze gevangenissen dan in injectienaalden of elektrische stoelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.