actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2014, 10:34
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Vertrouwen ondernemers daalt, investeringen blijven op peil

Vertrouwen ondernemers daalt, investeringen blijven op peil

16-11-14, 09.51u

De Vlaamse ondernemers zijn minder optimistisch dan in het voorjaar van 2014. Dat blijkt uit de zesmaandelijkse conjunctuurenquête van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. Meer dan 1.600 ondernemingen namen deel aan de bevraging. Hoewel ze globaal minder optimistisch zijn, blijven de intenties over nieuwe aanwervingen en investeringen op hetzelfde niveau als zes maanden geleden.

De conjunctuurenquête werd voor de derde keer afgenomen. Tegenover de vorige enquête in het voorjaar is de sfeer duidelijk minder positief, zegt Stijn Decock, hoofdeconoom van Voka. "In de lente dacht nog 44 procent van de geënquêteerden dat het aantal orders en de productie zou stijgen. Nu verwacht nog slechts 35,1 procent dat de productie en 33,9 procent dat het aantal orders de komende zes maanden zal stijgen", aldus Decock.

Ondanks die mindere conjunctuurinschatting, blijven bedrijven van plan om aan te werven en te investeren. "Een kwart van de ondernemingen verwacht, net zoals in het voorjaar van 2014, extra personeel in dienst te nemen", verduidelijkt Decock. "Wel neemt de groep van bedrijven die verwacht dat ze gaat afslanken toe: 15,7 procent denkt dat het personeelsbestand zal krimpen tegen 11,3 procent in het voorjaar. Toch stelt nog steeds 23 procent van de bedrijven die gaan aanwerven dat geschikt personeel vinden moeilijker wordt."

Ondanks de mindere conjunctuur blijft de groep bedrijven die uitbreidings- of vervangingsinvesteringen plant onveranderd op 35 procent. Voorts zijn exporterende bedrijven minder optimistisch. Dat wordt bevestigd in de cijfers van de exportcertificaten die Voka uitreikt.

Bron: De Morgen

Eigen mening: Het is begrijpelijk dat de enquête uitwijst dat het gemoed minder optimistisch is. Indien er vele maanden van crisis achter de rug zijn, lijkt het mij een logisch gevolg dat ze minder vertrouwen hebben. Persoonlijk lijkt het me normaal dat bedrijven het plan om aan te werven, blijven behouden. Dit is ook nodig voor onze huidige economie te kunnen redden en de werkloosheid te beperken. Wat verontwaardigend klink voor mij, is dat bedrijven voorspellen dat ze gaan afslanken. Naar mijn mening zou dit het laatste moeten zijn waaraan ze mogen denken. Door af te slanken, zal de werkloosheid stijgen. Het is begrijpelijk dat goed personeel vinden moeilijk is, maar aanwerving lijkt mij een voordeel, ook voor het optimisme.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.