actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2011, 20:00
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
"Klimaatverandering tast productiviteit van bos aan"

"Klimaatverandering tast productiviteit van bos aan"

Klimaatveranderingen tasten de productiviteit van het bos aan door toenemende perioden van droogte. Ze leiden tot nooit eerder geziene verstoringen zoals zware stormschade, onbeheersbare bosbranden of nieuwe bosziekten met een grote regionale impact. Dat meldt de K.U.Leuven, die pleit voor een beter bosbeleid.

Een multidisciplinaire werkgroep over bossen nam het Vlaamse en Europese bosbeleid en -beheer onder de loep. De werkgroep kreeg daarbij de steun van Metaforum Leuven, de denktank die de deelname van de K.U.Leuven aan het maatschappelijk debat wil versterken.

Belang onderschat
De werkgroep meldt dat het belang van bossen wordt onderschat. Bossen leveren hout en zuiver water, verminderen broeikasgassen, houden erosie onder controle en filteren fijn stof. Bovendien hebben stadsbossen en -bomen een belangrijk effect op de menselijke gezondheid en het menselijk welzijn. Om die diensten en de biodiversiteit te behouden en optimaal te benutten, pleit de K.U.Leuven voor een beter, coherent en verantwoordelijk bosbeleid.

Europese instantie
"Er moet daarom een Europese instantie opgericht worden die met geavanceerde rekenmodellen voorziet in vroegtijdige waarschuwing", aldus de K.U.Leuven. Volgens de universiteit is er ook nood aan meer coördinatie tussen initiatieven op internationaal, Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau, bewustwordingscampagnes en integratie in andere beleidsdomeinen zoals energie, landbouw, klimaat en biodiversiteit. (belga/sam)

BRON: De Morgen Online 24/11/11

MENING:

Ik post dit artikel omdat ik vind dat het belang van de bossen vaak onderschat worden. Dit merkte ik ook in mijn stageles die als onderwerp De week van het bos had. Leerlingen beseffen vaak niet dat het bos meer is dan enkel een hoop hout bij elkaar. Bossen zorgen er voor dat wij, hier op aarde kunnen leven. Het artikel haalt vele voorbeelden aan.
Hoewel heb bos en ons milieu zeer belangrijk is, dragen wij er niet veel zorg voor. We vervuilen en kappen de groene longen van de aarde. Bovendien zal door onze vervuiling het bos nog eens extra aangetast worden door ziektes, bosbranden ... Dit kan heel wat nare gevolgen hebben voor ons. Daarom sta ik het artikel ook bij dat er een beter bosbeleid moet zijn op internationaal, Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau. Dit is tevens ook van groot belang bij andere zaken met betrekking op milieu.
We moeten samen de lijnen van de toekomst uitstippelen en ons er ook aan houden. Enkel met een goed doordacht plan, geld voor onderzoek en de goede wil van al de mensen zullen we het milieu een beetje beter kunnen maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.