actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th April 2014, 07:25
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Straling per patiënt gemeten

Straling per patiënt gemeten

Vlaamse ziekenhuizen gaan bijhouden hoeveel straling een patiënt bij opeenvolgende radiologische onderzoeken oploopt.

Elk jaar schrijven artsen in ons land miljoenen onderzoeken voor waarbij radioactieve straling wordt gebruikt. Maar die onderzoeken hebben ook een nadeel: röntgenstraling brengt schade toe aan het DNA van cellen. En die schade kan jaren of decennia later tot kanker leiden. Het risico daarop stijgt bij elk stralingsonderzoek.

Maar hoeveel straling een patiënt al heeft gekregen, werd tot nog toe niet geregistreerd. Binnenkort zal dat wel kunnen, want universitaire ziekenhuizen en enkele groter privéklinieken gaan voortaan voor elke patiënt een soort ‘stralingspaspoort’ bijhouden.

De Vlaamse ziekenhuizen lopen daarmee voorop op een Europese richtlijn, die pas over vier jaar van kracht wordt. Voorlopig worden de stralingsdossiers van een patiënt per ziekenhuis bijgehouden, niet per patiënt.

Bron: De Standaard, donderdag 2014/04/24

Mening
Ik vind het goed dat ze het stralingsgehalte gaan meten om kanker te voorkomen. Het is wel jammer dat het project om straling te meten enkel in grote universitaire ziekenhuizen is. Toch is het een goede vooruitgang want doordat dit pas binnen vier jaar moet bijgehouden worden als Europese richtlijn, kan men binnen vier jaar misschien in alle ziekenhuizen de straling meten. Ik vind het stralingspaspoort een goed idee want wanneer iemand veel straling heeft gehad kan men een volgend onderzoek, dat niet dringend hoeft gedaan worden, uitstellen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2014, 15:33
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Ik denk persoonlijk dat paspoorten als deze niet veel zullen veranderen aan onze gezondheid. Indien een persoon opnieuw bestraald moet worden, zal hij ook opnieuw bestraald worden. Dit is mede waarom ik het nut van het paspoort niet inzie. Ik denk dat de wetenschappers beter streven naar de perfecte methode om kanker te bestrijden. In staat zijn om kanker te voorkomen is een utopie denk ik, want niet alleen in het ziekenhuis word je bestraald, ook op straat, in je huis,... Onze wereld is een netwerk van bestralingen, dus dat paspoort zal toch maar een percentage weergeven van wat je lichaam allemaal al ondergaan heeft.

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 4th May 2014 om 15:42.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2014, 16:01
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Ik ga zeker akkoord met Robin Claesen. Onze samenleving is vandaag de dag zo bedolven onder straling dat dit misschien niet veel zal uitmaken. Het is natuurlijk zeker waar dat röntgenstraling uit het ziekenhuis schadelijk is voor onze gezondheid en dat het positief is dat men deze hoeveelheid gaat bijhouden, omdat men dan toch al voor een deel een zicht heeft op de hoeveelheid straling dat een persoon ondergaan heeft. Hierbij wil ik nog wel aanvullen dat onderzoeken soms gewoon nodig zijn, anders zal men andere schadelijke ziektes niet kunnen opsporen en dan vraag ik mij af wat het belangrijkste is: een ziekte opsporen door een extra onderzoek of het onderzoek ontlopen omdat dit schadelijk zou kunnen zijn. Het is misschien overbodig geweest nadien als er niks aan de hand is, maar ik vind preventief werken beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.