actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2015, 19:33
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Sabam moet inbinden

Sabam moet inbinden

‘Auteursrechtenmaatschappij Sabam zal de komende maanden geen boetes meer geven aan bloggers voor het doorplaatsen van video’s op websites’, meldde minister van Werk, Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) aan De Morgen. ‘Tijdens een reflectieperiode zal Sabam overleg plegen met bloggers, YouTube en Google.’

Het management van Sabam werd dinsdag ontvangen op het kabinet van minister van Kris Peeters. Sabam moest zich verantwoorden nadat ze onterecht voor auteursrechten ging aankloppen bij bloggers die YouTube-video’s op hun website plaatsten.

‘Sabam zal de komende weken en maanden afzien van de meldingsplicht voor het doorplaatsen van video’s op sociale mediaplatforms zoals YouTube. Tijdens die reflectieperiode zal Sabam overleg plegen met zijn stakeholders’, zegt minister Peeters.

Het is toegelaten om videoclips van YouTube te plaatsen op online websites volgens een arrest van het Europees Hof van Justitie. De Belgische auteursrechtenmaatschappij ziet dat anders. Sabam benadrukt dat de reflectieperiode geen afbreuk doet aan mogelijke rechten van haar leden.

Bron: De Standaard

---------------------------------------------------------------------------------------

Mening

Ik had al eerder iets gehoord over problemen en onduidelijkheden bij Sabam en sluit me ook aan bij het idee dat ze eigenlijk te ver gaan. Dat je moet betalen om muziek te draaien op een feest op een openbare locatie; ok, dat begrijp ik, maar een boete uitschrijven omdat iemand een clipje post op een sociale netwerksite... Excuseer?!

Sites zoals Facebook en YouTube zijn tegenwoordig razend populair en ideaal om de laatste trends te delen. Dat betekent dat mensen ook massaal de laatste VEVO-clip (via YouTube) van één of andere popster op Facebook posten. Ik vind het persoonlijk een belachelijk idee dat je daar ook op zou moeten betalen; iedereen doet het (ook jongeren die zich van geen kwaad bewust zijn) en bovendien kan je het moeilijk controleren.

Daarbuiten zijn er een paar andere zaken waar Sabam naar mijn mening op overdrijft. Zo heb ik onlangs gehoord van een vrouw die een boete kreeg omdat er in haar café muziek van haar privé zacht hoorbaar was terwijl er geen klanten waren. Dat vind ik er toch echt overgaan.

Ik hoop dat er snel een meer transparante en vooral realistische wetgeving komt op vlak van muziekrechten zodat er niet meer zo veel belachelijke boetes uitgeschreven kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.