actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 08:52
Jens.W*uters Jens.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 109
Alleenstaande draait op voor energiefactuur

Alleenstaande draait op voor energiefactuur

Alleenstaanden zijn het grootste slachtoffer van de zogenoemde 'Turteltaks', de energieheffing die Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) heeft aangekondigd. De reeds bestaande scheeftrekking wordt zo nog erger.

SHARE
'Ik vraag me af of het gelijkheidsbeginsel niet wordt geschonden'
MICHEL MAUS (VUB), PROFESSOR FISCAAL RECHT
De 'Turteltaks' komt er om de historische schuldenberg van groenestroomcertificaten voor zonnepanelen en windmolens aan te pakken. Door de maatregel ziet een gemiddeld gezin zijn jaarlijkse stroomfactuur met 100 euro stijgen. In verhouding worden alleenstaanden nog harder geraakt, stelt oppositiepartij sp.a vast. Volgens de Vlaamse Energieregulator VREG verbruikt een alleenstaande gemiddeld 0,6 megawattuur (MWh). Door de nieuwe taks van 100 euro op die 0,6 MWh komt het totale bedrag voor een alleenstaande op 166 euro per megawattuur. Ter vergelijking: een gemiddeld gezin verbruikt 3,5 MWh, wat neerkomt op 28 euro per MWh. In verhouding betalen singles dus zes keer meer dan gezinnen.

Die verhouding wordt nog meer scheefgetrokken als we kijken naar wat de bedrijven bijdragen. Een onderneming die 250 gigawattuur (= 250.000 MWh) verbruikt, betaalt 100.000 euro. Dat is 40 eurocent per MWh. Vergelijk dat met de 166 euro voor een alleenstaande, en je komt aan een hallucinante verhouding van 1 op 400.

"Crapuleus", noemt professor fiscaal recht Michel Maus (VUB) het. "Er moest iets gebeuren aan die groenestroomcertificaten, daarover was iedereen het eens. Maar dat kon ook op een faire en correcte manier. De put die is ontstaan door de groenestroomcertificaten kwam er ook door de bedrijven, die er in sommige gevallen erg goed aan verdiend hebben."

Discriminatie

Turtelboom is zich bewust van de scheeftrekking, reageert haar kabinet. "Daarom hamert ze erop dat je vlot van provider kunt veranderen en gebruik kunt maken van de energielening om de hogere factuur zo veel mogelijk te minimaliseren." Dat de taks zo onevenwichtig wordt doorgevoerd, doet bij Maus de vraag rijzen of hij een juridische toetsing wel doorstaat. "Ik vraag me af of het gelijkheidsbeginsel niet wordt geschonden. Fiscaal gezien mag je discrimineren, maar enkel als dat gerechtvaardigd en eerlijk is, en dat is hier niet het geval."

Het is overigens niet de eerste keer dat alleenstaanden de dupe zijn van een fiscale maatregel. Dat is vaste prik, erkent ook Maus. "Uit alle onderzoeken van de OESO blijkt dat de alleenstaande de fiscale paria is op het vlak van arbeidsfiscaliteit. Neem de belastingvrije som in de inkomstenbelasting: die gaat spectaculair omhoog als er kinderen ten laste zijn."

Een en ander valt historisch te verklaren: van oudsher wordt het gezin als hoeksteen van de samenleving beschouwd, en zowat alle maatregelen worden met dat gezin in het achterhoofd doorgevoerd. Maar intussen vormen alleenstaanden een steeds grotere groep in de samenleving. "Men houdt geen rekening met maatschappelijke evoluties", besluit Maus.

Bron: De Morgen (21 oktober 2015). "Alleenstaande draait op voor energiefactuur." Geraadpleegd op 21 oktober 2015, via http://www.demorgen.be/binnenland/a...ctuur-b3985d74/

Mening:
Het is in mijn ogen oneerlijk dat alleenstaanden veel meer aan energiekosten moeten betalen dan gezinnen. Ik denk dat zij het meestal moeilijker hebben om rond te komen. Zij moeten een groot stuk van hun loon afgeven aan het betalen van facturen, terwijl het bij gezinnen vaaj gaat om twee mensen die werken en het gezin onderhouden. Een grondige herziening van de feiten vind ik hier zeker noodzakelijk, aangezien er steeds meer alleenstaanden zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.