actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2011, 13:18
Diethe Segers Diethe Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 105
Hypermoderne 3D flitspaal op komst

In Europa wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe flitspaal. De camera zal veel verkeersovertredingen tegelijk kunnen vastleggen. Dat schrijft het Nederlandse Algemeen Dagblad.


De nieuwe flitspaal is een combinatie van een 3D-camera, een infraroodcamera en een aparte camera voor de kentekens. De 3D-camera maakt video-opnames van op 50 meter afstand.

Deze beelden worden automatisch geanalyseerd en daaraan kan de justitie aflezen of de bestuurder bijvoorbeeld niet handsfree telefoneert of zonder gordel rijdt, en of er een kind op de voorste passagierszetel zit.

Door de combinatie van verschillende camera's is er kentekenherkenning. Ook bumperkleven en te hard rijden worden meteen gesignaleerd. Zelfs de bandenspanning zou na te trekken zijn.

De nieuwe flitspaal moet er binnen 5 jaar staan in Nederland, dat via een Europese EU-subsidie van ruim 6 miljoen euro deelneemt aan de ontwikkeling van de ultramoderne techniek, die nu in Finland en Duitsland wordt getest.

Bron: www.gva.be

Commentaar:
Dit zou een hele vooruitgang zijn, verkeersongevallen zijn niet enkel te wijten aan te snel rijden. Er gebeure ook veel ongevallen met mensen die aan het telefoneren zijn in de auto.
Hopelijk is de test positief en komen de flitspalen binnen enkele jaren in heel Europa, dan kunnen er veel meer overtredingen vastgesteld worden en zal het verkeer ook veiliger worden. Althans, dat hoop ik!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2011, 22:15
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Natuurlijk is dit een goed idee. Maar ik heb toch wel mijn eigen mening. Tegenwoordig worden mensen die vijf kilometer per uur rijden geflitst(wat ook niet meer dan normaal is). Maar als ik met de fiets naar school ga kom ik langs binnenwegen waar de auto's onverantwoord snel rijden en waar helemaal geen flitspalen aanwezig zijn( ik heb al meermaals schrik gehad). Wordt het dan eens niet tijd dat men deze mensen straft in plaats van de mensen die net vijf kilometer per uur te snel rijden?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2011, 10:39
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik vind het jammer dat niet iedereen zich aan de regels kan houden die opgelegd worden. Regels zijn er om na te volgen en niet om te overtreden, maar een regel is natuurlijk snel overtreden. Als er iemand traag voor je neus hangt, heb je al snel de neiging om te gaan bumperkleven of om die persoon voorbij te steken, ook al is het aangegeven dat dit niet toegelaten is. Toch zou elke persoon moet beseffen dat deze regels er niet zijn om de mensen te 'pesten' of om extra boetes uit te kunnen schrijven bij elke overtreding. Deze regels zijn er om ons drukke verkeer vlotter te laten verlopen en om het verkeer ook veiliger te maken voor alle mensen, zowel bestuurders als zwakke weggebruikers. We zouden ons eigen geweten moeten kunnen overtuigen dat bijvoorbeeld de snelheidsregels respecteren het beste is, niet omdat we anders gestraft worden of 'omdat het zo is', maar omdat we moeten beseffen dat dit het beste is voor onszelf en voor de andere weggebruikers.
Er zijn natuurlijk altijd mensen die enkel en alleen 'in het gareel' gehouden kunnen worden door ze bij een overtreding een straf op te leggen, en voor deze mensen zijn deze camera's natuurlijk wel een goed idee. Wie niet horen (of nadenken) wil, moet voelen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th April 2011, 14:34
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
De nieuwe technologieën verbazen me keer op keer. Dat zo 'n flitspaal zelfs de bandenspanning van auto's kan controleren geloof ik eigenlijk niet. Wel dat die bumperkleven, te snel rijden, geen veiligheidsgordel dragen, kinderen vooraan, telefoneren achter het stuur,... kan controleren. Het is toch wel knap, zulke technologie, vind ik.
Maar ik vind het jammer dat er zulke flitspalen moeten worden ontworpen, gemaakt, geplaatst. Waarom kunnen mensen niet uit zichzelf verantwoord met de auto rijden? Het verkeer zou zoveel veiliger zijn als iedereen zich aan de verkeersregels hield.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th April 2011, 18:58
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Ik ben eigenlijk bijna tegen deze nieuwe uitvinding. Ze kost ongetwijfeld enorm veel geld. En ik denk dat dit geld veel beter kan geïnvesteerd worden in het onderhoud van onze wegen. Kilometers lang "wegdek in slechte staat", wegverzakkingen, straatlantaarns die doorgeroest zijn of die betonrot hebben, ... Ik denk dat ik mijn punt hiermee wel gemaakt hebben. Als men nu eerst even die dingen in orde zou brengen zou het al heel wat aangenamer zijn om met de auto te rijden en wie weet zal de bestuurder zich dan ook wat meer gedragen achter het stuur.
Hiermee heb ik natuurlijk niet gezegd dat er niet moet gecontroleerd worden op het rijgedrag. Al denk ik wel dat er wat goedkopere manieren zijn.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th April 2011, 16:06
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Ik vind dit ook wel een goede uitvinding. Dit bewijst nog maar eens hoe ver ze met technologie staan, als ze zelfs al de bandenspanning kunnen meten. Nu zullen bestuurders wel eens twee keer nadenken vooraleer ze beginnen te bellen tijdens het rijden, want ze hebben immers meer kans op een boete. Het enige negatieve puntje aan deze flitspaal is dat het inderdaad heel erg duur is. En wie moet daar voor betalen? Wij natuurlijk. Met zoveel geld kunnen ze zoals eerder gezegd wel veel andere dingen doen. Maar ja, wat doe je eraan?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 24th April 2011, 01:01
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Ik vind deze uitvinding goed, omdat het niet enkel op snelheid controleert. Bijvoorbeeld ook de controle op handsfree bellen en het feit dat er al dan niet een kind in de passagiersstoel zit, is een positieve vooruitgang. Hier was tot op heden weinig of geen controle op.
Wat ik minder vind, is dat er steeds nieuwere camera's komen, terwijl er nog maar net nieuwe geplaatst zijn, met name de trajectcontroles. Onlangs was nog te lezen in de krant dat een aantal van deze camera's nog steeds niet in gebruik genomen werden, omdat ze nog niet goed functioneerden.
Ik denk dat het belangrijk is om een plan op lange termijn uit te stippelen. Welke camera's willen we waar en wanneer in gebruik nemen? Zo kunnen er geen camera's geplaatst worden waar achteraf geen gebruik van wordt gemaakt. Zo zal er ook minder onnodig budget verloren gaan en zullen de controles veel efficiënter zijn.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 24th April 2011, 18:33
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik ben ook een voorstander van deze nieuwe flitspalen. Ongelukken gebeuren inderdaad niet enkel en alleen door de snelheidslimiet niet te respecteren... Ook telefoneren achter het stuur, bumperkleven, slechte banden en nog een heleboel andere zaken kunnen de oorzaak van een ongeval zijn. Ik vind het daarom zeer positief dat de 3D-camera van deze nieuwe generatie flitspalen al deze elementen kan controleren.

Hieronder zei iemand dat deze flitspalen met ons belastinggeld betaald worden en dat wij dus zullen opdraaien voor de kosten... Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening, die ik ook zeker respecteer, maar ik wil even duidelijk maken dat wij niet plotseling méér belastingen zullen moeten betalen omwille van deze flitspalen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er inderdaad nog een heleboel andere zaken zijn waar onze regering ons belastinggeld aan zou kunnen besteden.

Jana zei hieronder dat men beter ook eens naar de staat van het wegdek zelf kan kijken. Hier ga ik volledig mee akkoord, want ook dit heeft een invloed op het rijgedrag en het verkeer in het algemeen. En zoals we allemaal wel weten is er nog flink wat werk voor de boeg vooraleer al de wegen in ons land in orde zijn.

Maar als men er uiteindelijk voor kan zorgen dat het wegennetwerk in heel België in orde is EN deze flitspalen werken zoals het hoort, denk ik dat we een positieve toekomst tegemoet gaan in verband met verkeersveiligheid.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 4th May 2011, 16:57
Bart.Wielockx Bart.Wielockx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Balen
Posts: 106
De regering probeert ons -de bevolking- te controleren om onze veiligheid te kunnen garanderen. Waarom niet nog meer sensibiliseren zodat de mensen zelf zorgen dat ze zowel zichzelf als hun medemens niet in gevaar brengen.
Al deze fantastische oplossingen hebben maar een tijdelijk effect. Als je weet waar er een flitspaal staat dan vertraag je, zie je blauwe flikkerlichten vertraag je, ... De enige oplossing die een blijvend effect heeft lijkt mij een boordcomputer waarop alle gegevens bijgehouden worden en die via gps raadpleegbaar is.
Ik bedoel alleen maar dat de mens er altijd alles aan zal doen om de regels te omzeilen zolang ze zelf niet duidelijk weten waarom ze zich aan die regels moeten houden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.