actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th February 2011, 18:53
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Vlaanderen lokt steeds meer Nederlandse studenten

Vlaanderen lokt steeds meer Nederlandse studenten

BRUSSEL/LEUVEN/ANTWERPEN - Steeds meer Nederlandse studenten willen in Vlaanderen studeren. Dat staat op de site van de Nederlandse krant De Volkskrant. In Nederland worden, door besparingen van de regering Rutte, de studiekosten vanaf september waarschijnlijk een pak hoger. Studeren in Vlaanderen is daardoor een aantrekkelijk alternatief geworden.
Als de plannen van het kabinet Rutte doorgaan, ontvangen masterstudenten vanaf september geen studiefinanciering meer, schrijft De Volkskrant. Het kabinet wil daarnaast studenten financieel straffen als ze langer dan normaal over hun studie doen. Het collegegeld kan daardoor voor deze groep oplopen tot 5.000 euro per jaar per student.

In Vlaanderen daarentegen is de studiekost relatief laag: alle studenten uit de Europese Unie betalen een collegebijdrage van 570 euro per jaar.

Brussel: 'Nu al vijf procent Nederlandse studenten'

Verschillende Vlaamse universiteiten zien het aantal Nederlandse studenten dan ook de hoogte ingaan. 'Op de masterbeurs in Utrecht kregen we heel wat aanvragen van studenten die een studie in Nederland binnenkort niet meer kunnen betalen', zegt Tim Peeters, diensthoofd studenten en alumnirelaties van de Vrije Universiteit Brussel. 'Nu al komt 5 procent van onze studenten uit Nederland. We bereiden ons voor op nog meer aanmeldingen.'

Leuven: 'Aantal Nederlandse studenten neemt al jaren toe'

Ludo Melis, vicerector onderwijsbeleid van de Katholieke Universiteit Leuven: 'Het aantal studenten uit Nederland neemt al jaren toe.' De universiteit werft actief buiten de grenzen.

Antwerpen: 'Tweederangsstudenten komen naar België'

Een woordvoerder van de Universiteit Antwerpen laat weten dat niet actief in Nederland zal worden geworven, mede uit vrees zogenoemde langstudeerders te trekken. 'Ik kan natuurlijk niet generaliseren, maar het gevoel heerst soms een beetje dat de tweederangsstudenten naar België komen'.

Bron

Eigen Mening: Dit was te verwachten na die gigantische kostenverhoging voor de Nederlandse studenten. In principe heb ik er niets tegen dat zoveel van hen naar onze universiteiten komen, in tegendeel zelfs. Dit kan goed zijn, enerzijds omwille van de culturele uitwisseling, en anderzijds zou het aanzien van onze universiteiten daardoor kunnen verhogen (want universiteiten die zoveel buitenlandse studenten aantrekken, die kunnen toch niet anders dan goed zijn?). Maar, zoals de woordvoerder van de UA al vermeld heeft, bestaat de kans dat een deel van deze studenten 'langstudeerders' zijn. Het is te vroeg om daarover een oordeel te vellen, maar hopelijk zal dit niet het geval zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2011, 11:34
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
Besparingen drijven Nederlandse studenten naar Vlaanderen

Besparingen drijven Nederlandse studenten naar Vlaanderen

- maandag 07 februari 2011
- bron: www.standaard.be

BRUSSEL (BELGA) - Steeds meer Nederlandse studenten willen in Vlaanderen studeren. Reden zijn de geplande besparingen van de regering-Rutte.
Als de bezuinigingen worden doorgevoerd, ontvangen Nederlandse masterstudenten vanaf september geen studiefinanciering meer. Een tweede master kan vanaf dan tot 14.000 euro kosten. Dat meldde de website van de Nederlandse krant de Volkskrant gisteren.

Het kabinet wil daarnaast studenten financieel straffen als ze langer dan normaal over hun studie doen. Voor meer dan een jaar vertraging moeten studenten 3.000 euro boete betalen. Het collegegeld kan op die manier oplopen tot 5.000 euro per jaar per student.

In Vlaanderen daarentegen is de studiekost relatief laag: alle studenten uit de Europese Unie betalen een collegebijdrage van 570 euro per jaar. Vertragingsboetes worden alleen in uitzonderlijke gevallen opgelegd.

Verschillende Vlaamse universiteiten zien het aantal Nederlandse studenten nu al de hoogte ingaan. ‘Op de masterbeurs in Utrecht kregen we heel wat aanvragen van studenten die een studie in Nederland binnenkort niet meer kunnen betalen', zegt Tim Peeters, diensthoofd studenten en alumnirelaties van de Vrije Universiteit Brussel. ‘Nu al komt 5 procent van onze studenten uit Nederland. We bereiden ons voor op nog meer aanmeldingen.'

Ludo Melis, vicerector onderwijsbeleid van de Katholieke Universiteit Leuven, zegt dat het aantal studenten uit Nederland al jaren toeneemt. Een woordvoerder van de Universiteit Antwerpen laat weten dat niet actief in Nederland zal worden geworven, mede uit vrees zogenoemde langstudeerders te trekken. ‘Ik kan natuurlijk niet veralgemenen, maar het gevoel leeft soms dat de tweederangsstudenten naar België komen'.

Over de grenzen heen studeren is natuurlijk altijd positief voor de culturele interactie.
Toch heb ik bij de Nederlandse maatregelen ook enkele bedenkingen. In de eerste plaats vind ik namelijk dat iedereen gelijke kansen op onderwijs (en dus ook op verder studeren) moet krijgen. Dat houdt in dat hoger onderwijs dus voor iedereen betaalbaar moet zijn, wat in België al wel min of meer het geval is, maar in Nederland (indien men de maatregelen doorvoert) duidelijk niet meer. Natuurlijk is het begrijpelijk dat men langstudeerders wil weren en deze dus financieel wil “straffen”. Mensen die bijvoorbeeld het potentieel hebben om een tweede master te studeren, kunnen hier dan tot 14.000 euro voor moeten neertellen. Ik kan mij voorstellen dat capabele mensen daarmee de kans ontzegd worden hun mogelijkheden verder uit te bouwen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld wanneer er mensen zijn die een studie volgen die ze absoluut willen behalen, omdat het hun gedroomde richting is, maar moeite hebben met studeren. Vanaf dat hun studie meer dan een jaar vertraging oploopt, moeten deze mensen dan plots een boete van duizenden euro’s betalen. In mijn ogen is er bijgevolg overduidelijk een schaduwzijde aan de besparingen. Ook in België ben ik ervan overtuigd dat we hiervan nadelige gevolgen zullen ondervinden. Niet alleen bestaat de mogelijkheid dat er vooral “tweederangsstudenten” naar ons land komen, maar daarnaast is het toch al langer geweten dat in de Belgische universiteiten geklaagd wordt van een soort “overbevolking”. Nog niet eens zo lang geleden verschenen er artikels waarin de universiteiten spraken van overvolle aula’s die nadelig waren voor de kwaliteit van de lessen. Plots zouden er nu nóg tal van studenten bijkomen. De vraag die ik mij hierbij stel, is de volgende: Kunnen onze Belgische onderwijsinstellingen wel een forse toename van studenten aan?
Over het algemeen kan ik dus besluiten dat Nederland misschien toch beter nog eens een tweede keer nadenkt vooraleer de maatregelen daadwerkelijk toe te passen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th February 2011, 17:55
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
niet slecht

Op zich inderdaad niet slecht. Maar de Belgische universiteiten staan nu al wereldwijd hoog aangeschreven.
Je kan het die Nederlanders niet kwalijk nemen, als je het prijskaartje vergelijkt. Wij zouden hetzelfde doen
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th February 2011, 11:27
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Deze 'immigratie' kan je dubbel opvatten. Ten eerste is het hoger onderwijs in Nederland gewoon te duur voor de meeste Nederlanders waardoor ze naar hier komen. Maar dit is niet per se slecht. Er kunnen mensen zijn die het financieel moeilijk hebben maar toch zeer intelligent zijn en recht hebben op een goed diploma. Daarnaast bestaat de kans dat er 'tweederangsstudenten' naar hier komen. We zullen zien wat de toekomst brengt. Ten tweede komen meer Nederlanders naar België omwille van de hoge kwaliteit van ons onderwijs. Ons onderwijs staat wereldwijd hoog aangeschreven waardoor het logisch is dat meer studenten naar hier komen. Dit kan het aanzien van onze universiteiten nog verhogen en kunnen onze studenten kennis maken met de cultuur van de buitenlandse studenten waardoor zij later eventueel ook in het buitenland gaan studeren.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th February 2011, 19:17
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Zoals Steff al vermeld kan je deze immigratie dubbel opvatten.
Maar ik heb hier toch sterk mijn bedenkingen mij.
Vlaamse universiteiten zitten vol tot aan hun limiet. Zelf heb ik ook aan de UA gestudeerd en heb ik zelf waargenomen dat er een duidelijke toestroom van Nederlanders was. Er was toch sprake van een dertigtal Nederlanders. En dit was dan nog voor de inschrijvingsverhoging en andere studiekosten.

Gedurende het hele jaar kon de UA de studentenstroom nauwelijks aan, dit vertaalde zich dan in op de trappen zitten tijdens de lessen. Uiteindelijk zaten we gewoon met TE veel. Natuurlijk is trappen zitten geen onbekend gegeven meer , je vindt ze in elke aula wel terug ongeacht welke universiteit.
Velen zeggen dan dat dit wel zal verdwijnen wanneer het eerste jaar vordert. (Velen zullen nog wel 'opgeven' wordt dan maar als oplossing gegeven.)

Wanneer de Nederlanders in grote aantallen zullen genieten van het Vlaamse hoger onderwijs
( en inderdaad wie kan het ze kwalijk nemen wanneer woekerprijzen worden gevraagd?)
zal men toch aan een uitbreiding moeten denken van hun faciliteiten. Wanneer dit niet zal gebeuren zullen ook Vlaamse jongeren onder de Nederlandse instroom van studenten leiden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.