actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st February 2011, 15:27
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Een tweede kind is te duur

Bijna twee op drie ouderparen in Groot-Brittannië kan zich geen tweede kind veroorloven. Ze willen wel maar hebben niet de financiële middelen voor een extra broertje of zusje. Kinderen kosten immers geld, veel geld zo blijkt. Volgens een Britse berekening spenderen ouders 32.0455 euro per kind tot de leeftijd van 21.

Dat elk kind een spreekwoordelijk huis kost, weet ook elke Vlaming. Het is altijd wat. Het begint met dure pampers, schoenen, consultaties bij dokters en tandartsen over schoolreisjes en de lidmaatschappen van sportclubs en andere verenigingen. De kosten lijken wel eindeloos en dan willen de ouders ook nog graag op vakantie met hun kroost. Uit een rondvraag in Groot-Brittannië blijkt dan ook dat 58 procent van de respondenten zegt zich geen tweede kind te kunnen veroorloven en 64 procent met twee kinderen vindt een derde kind dan weer te duur.

Het blijft allemaal niet zonder gevolgen. De onderzoekers waarschuwen dat het Britse bevolkingscijfer op termijn zal dalen. "De gemiddelde grootte van het Britse gezin zal snel afnemen als de kost voor het opvoeden van een kind oploopt tot 32.2234 euro", luidt het. Uit cijfers van het Nationale Instituut voor de Statistiek blijkt verder dat het gemiddeld aantal kinderen per koppel -gehuwd of samenwonend- blijft dalen. In 1971 was twee kinderen de standaard. Uit de laatste cijfers van 2009 blijkt dat het aantal gedaald is tot 1,7. Bovendien is het cijfer van kinderloze gehuwde of samenwonende koppels significant gestegen van 16 procent in 1971 tot 20 procent in 2009.

Te duur
Volgens de krant Daily Mail is de stijgende levenskost de verklaring voor het dalend aantal geboortes. De kost voor het dagelijks leven is sterker gestegen dan de gemiddelde lonen. Een voorbeeld hiervan is het feit dat de lonen van de ambtenaren voor de volgende twee jaar bevroren zijn en werknemers in de privésector amper kunnen rekenen op een loonsstijging van twee procent. Bovendien kost ook het bezit van een wagen steeds meer. Zo zijn de brandstofprijzen spectaculair gestegen -plus 33 procent- net als de premie voor de autoverzekering.

"Toen ik op een scan zag dat ik in verwachting was van een tweeling maakte ik een grapje", vertelt Louise Colley. "'Ze gaan me gewoon een private school kosten', zei ik. De kosten voor de opvoeding van kinderen zijn voor ouders astronomisch hoog geworden."

Onderwijs
Uit de rondvraag onder duizend ouders met kinderen jonger dan 22 blijkt dat ze gemiddeld al 32.0455 euro gespendeerd hadden aan hun oogappels. De grootste happen uit het budget zijn onderwijs. Vooral het hoger onderwijs kost de ouders een arm en een been. Wat overigens logisch is, hoger onderwijs in Groot-Brittannië kost een veelvoud van het hoger onderwijs in Vlaanderen. Aan de opleiding van hun kind spenderen ze 79.446 euro.

Tweede stevige hap uit het (gezins)budget zijn de 'huishoudkosten' zoals een internetverbinding, een treinabonnement en een 'home invest plan'. Samen goed voor 91.484 euro.

Dan zijn er nog de uitgavenposten voeding en kleding, goed voor 82.288 euro en last but not least, de uitgaven voor 'vrije tijd en ontspanning' zoals vakantie, speelgoed en zakgeld. Dat kost een Britse ouder per kind al snel 69.015 euro. (vsv)

www.hln.be

Mening:

Ik begrijp wel dat mensen tegenwoordig minder kinderen willen. Kinderen vragen zeer veel verantwoordelijkheid en dit combineren met een drukke job is niet altijd even makkelijk. De mensen van tegenwoordig willen hun kinderen ook voldoende geven van materiële spullen en als je dit omwille van je financiële situatie is het begrijpbaar dat ze het liever bij 1 kind houden dat ze voldoende kunnen geven. Met de ouders die zeggen dat je het leven van je kind zo duur of zo goedkoop mogelijk kunnen maken, ben ik het niet eens. Je zou ervan verschieten welke bijkomende kosten dit met zich meebrengt (denk alleen al maar aan hoeveel crèches vragen om kinderen op te vangen) .
Vroeger was het veel normaler dat je uit een groot gezin kwam, toen werd ook nog niet verondersteld dat de kinderen verder gingen studeren. Ook de levenstandaard was vroeger veel minder, mensen gaven minder geld uit, gingen zelden op reis,…
Toch moeten we ons zorgen beginnen maken over onze toekomst. Wie gaat later onze pensioenen betalen als er minder werkende mensen zijn…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st February 2011, 18:08
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 63
Kinderen zijn inderdaad duur en dat weet iedereen. Ik begrijp ouders als ze zeggen dat ze hun kind alles willen geven. Maar daarbij stel ik mij dan de vraag is dit nodig? Onze maatschappij is te hard gericht op 'alles hebben' en dan vooral nog merken en dure spullen. Maar wat we vergeten is dat je een kind ook kan gelukkig maken met simpele zaken!
Natuurlijk begrijp ik de zorgen van de ouders betreffende de betaling van het onderwijs voor hun kind. Onderwijs is nu eenmaal niet goedkoop en ouders willen dat hun kind een hoge opleiding heeft. Maar we mogen niet vergeten dat er ook 'minder hoog' opgeleiden mensen moeten zijn! Niet iedereen heeft een universitair diploma nodig om een succesvol leven te leiden.

Wat mij ook direct te binnenschoot bij het lezen van de zin 'Elk kind kost een huis' was dat dit echt wel toepasselijk is in Groot-Brittannië aangezien de vastgoedprijzen daar serieus hoog liggen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.