actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2017, 20:02
alec.s*huermans alec.s*huermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: lichtaart
Posts: 30
‘De kinderen zijn niet het probleem, maar hebben een probleem’

‘De kinderen zijn niet het probleem, maar hebben een probleem’

Centra voor leerlingbegeleiding (CLB) botsen nog te vaak op hun eigen interne grenzen, stelt de kinderrechtencommissaris in zijn jaarverslag vast. ‘Welzijnsvoorzieningen mogen zich niet langer verschuilen achter de lange wachtlijsten.’
Myrte De Decker

Net zoals vorig jaar spanden meldingen van problemen op school de kroon. Een op de drie klachten die het Kinderrechtencommissariaat kreeg, ging daarover. Vooral lang aanslepende pestproblemen en opgelegde sancties zorgen voor ongerustheid bij ouders en kinderen. ‘Heel wat kinderen en jongeren worstelen met complexe problemen: thuis, op school, in de zorg. Deze kinderen zijn niet het probleem, maar hebben een probleem’, zegt kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen.

Geen begeleiding? Uitsluiting dan maar

Het Kinderrechtencommissariaat kreeg bijvoorbeeld een klacht van een moeder, van wie de zoon definitief werd uitgesloten op school. Zij erkende de moeilijkheden van haar zoon, maar moest maandenlang wachten op thuisbegeleiding door het Centrum voor Kinderzorg en Gezinsondersteuning (CKG) en een afspraak bij de kinderpsychiater. Privébegeleiding kon ze niet betalen.

Veel leerlingen botsen op de muur tussen onderwijs en welzijn. Leerlingen met problemen op school kunnen immers ook problemen hebben thuis, verblijven in een jeugdvoorziening of worden geconfronteerd met mensen die het niet goed met hen voorhebben.

Ook de CLB’s botsen dan dikwijls op de grenzen van hun begeleidingsaanbod. Nochtans ligt er een nieuw decreet leerlingenbegeleiding op de onderhandelingstafel. Maar dat concentreert zich nog altijd op de begeleiding binnen scholen.

In de kou

‘Dat decreet blijft zich te veel focussen op de relatie tussen scholen en CLB’s’, zegt Stefan Grielens, directeur van de Vrije CLB-koepel. ‘Nochtans vragen we al negen jaar, samen met bijvoorbeeld de Vlaamse Onderwijsraad, om ook de relatie met de welzijnsvoorzieningen te verduidelijken.’

De koepel is verheugd dat die vraag nu gesteund wordt door het Kinderrechtencommissariaat. ‘Jaarlijks komen bij ons ongeveer 300.000 jongeren over de vloer’, duidt Grielens. ‘Zo’n 60.000 van hen moeten we doorverwijzen naar begeleiding in externe welzijnsvoorzieningen, zoals thuisbegeleiding of therapie. Dat kan maanden duren. Tijdens die wachttijd blijven de leerling, de school en onze medewerkers in de kou staan.’

‘Tijdens die wachttijd zouden externe voorzieningen al perspectieven moeten kunnen bieden’, besluit Grielens. ‘Dan kan ook binnen de school al richting het juiste traject worden gewerkt. En belangrijker: dan kan de leerling opgroeien tot een sterke volwassene. Welzijnsvoorzieningen mogen zich niet langer verschuilen achter wachtlijsten en moeten hun eigen aanbod in vraag durven stellen.’

Datum: 22 November
Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171121_03199187
Eigen mening:
Ik heb dit artikel gekozen omdat ik merk dat heelveel jongeren in mijn leefwereld problemen hebben.
Vaak zeggen ouders tegen hun kinderen 'wat zorg jij toch voor veel problemen', maar ik denk dat weinig ouders er al eens over nagedacht hebben dat deze kinderen mischien wel problemen hebben.
Ik vind persoonlijk dat ze meer middelen in de jeugd moeten steken, meer en meer jongeren krijgen een depressie en ik denk dat iedereen in zijn leefomgeving al is met zelfdoding geconfronteerd is.
Het leven wordt er niet makkelijker op met de sociale media komt er meer en meer druk op de schouders van de jeugd, maar is dit iets wat de centra voor leerlingbegeleiding begrijpt?

Laatst aangepast door alec.s*huermans : 22nd November 2017 om 20:15.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.