actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2016, 11:06
ColinW*uters ColinW*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Mol
Posts: 51
Ook gifstoffen in rubberen tegels

Niet alleen in kunstgraskorrels, maar ook in rubberen tegels op speelplaatsen zitten te veel chemicaliën. Dat verklaarden twee hoogleraren toxicologie aan de Nederlandse radiozender BNR.

‘De tegels zijn vrijwel zeker ook gemaakt van gebruikte autobanden’, zegt hoogleraar Toxicologie Martin van den Berg. ‘We hebben de laatste tijd gezien dat die autobanden toch behoorlijk wat giftige stoffen bevatten.’ Die giftige stoffen bestaan volgens Van den Berg onder andere uit zogeheten PAK’s, die kankerverwekkend kunnen zijn.

De Europese Unie is nog bezig met een onderzoek om te bepalen hoeveel van deze giftige stoffen in een kilogram rubber mogen zitten. ‘Die grens ligt momenteel op één milligram per kilogram voor volwassenen en op een halve milligram per kilogram voor kinderen.’

Afgelopen week ontstond veel ophef na een uitzending waarin wetenschappers stelden dat er nooit goed is onderzocht of rubberkorrels in kunstgrasvelden kankerverwekkende stoffen bevatten. Vlaams minister van Sport Philippe Muyters (N-VA) laat naar aanleiding van die reportage onderzoeken of er in Vlaanderen een probleem is met de kunstgrasvelden.

18/10/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161018_02525280

Mijn mening:
Ik vind het vreselijk dat het niet eerder is onderzocht dat er giftige stoffen in die rubbere bolletjes zitten. Zeker omdat de meesten mensen die hier mee in aanraking komen kinderen en jongeren zijn. Deze 2 bevolkingsgroepen zijn dan ook nog eens extra gevoelig aan deze giftige stoffen. Nu dat het bewezen is dat er echt giftige stoffen in zitten vind ik dat ze elke kunststof mat met rubbere bolletjes moet vervangen! Omdat ik de gezondheid en het welbevinden van onze volgende generaties belangrijk vind!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.